بسیاری از ما اخباری با عنوان اهداء عضو فرد دچار مرگ مغزی با رضایت خانواده، جان چندین بیمار نیازمند به پیوند را نجات داد را شنیده یا خوانده ایم، خانواده های افراد دچار مرگ مغزی بین دو راهی عقل و احساس برای رضایت اهدای عضو عزیزشان لحظات سختی را می گذرانند.
این که فرد دچار مرگ مغزی نفس می کشد، خانواده منتظر شنیدن سخنانی امیدوارنه از تیم پزشکیست، اما در نهایت می پذیرد که امید برای بازگشت عزیزش نیست و برای اهدای عضو تصمیم می گیرد کاری خداپسندانه و فداکارانه است.
وحید 49 ساله اهل فومن یکی از هزاران افراد مرگ مغزی در کشورست که سی ام دیماه به علت تصادف دچار مرگ مغزی می شود، اعضای وحید با رضایت و فداکاری خانواده برای اهدا عضو به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران منتقل و کبد و دو کلیه او نیز در مرکز واحد فراهم آوری آن بیمارستان برداشته و به بیماران نیازمند پیوند زده شد.
نسوج شامل دریچه های قلب، چند قطعه استخوان، تاندون و ... وحید برای استفاده بیماران نیازمند برداشته شد، رضایت خانواده وحید موجب نجات جان سه بیمار نیازمند به پیوند شد، وی همچنین با اهدای عضو 10 نفر دیگر را از معلولیت نجات داد.
فردا (دوشنبه) مراسم هفتمین روز درگذشت وحید است، همسر و فرزند حدود 10 تا 12 ساله او امروز (یکشنبه) در شرایط سخت روحی در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان گیلان حضور یافتند، پسر برای پدر از دست رفته دلنوشته خواند و همسر نیز از عشق خود به مرد زندگی اش گفت.
بابای عزیزم، بابای مهربانم بابا وحید سلام، خوبی؟ میدونی چند روز هست که تو را ندیدم، میدونی چند روز هست که صداتو نشنیدم، میدونی چند روز هست که تو را بغل نکردم، میدونی چند روز هست که با هم بازی نکردیم، بابای عزیزم، بابای قهرمانم بابا وحید دلم برات تنگ شده.
یادت هست هر وقت امتحانامو خوب می گرفتم، میدویدم به تو نشان می دادم و تو را خوشحال می کردم، یادت هست وقتی تبلتم خراب می شد برام درست می کردی، الان به کی بدم برام درست کنه، امتحانای قبول شده ام رو به کی بدم خوشحال بشه، بابا وحید قهرمانم تو با اهدای عضو به 13 نفر کمک کردی و این کار تو باعث سربلندی و افتخار من شده، نگران ما نباش به تو قول می دهم که مواظب مامان الهه باشم، هرگز تو را فراموش نمی کنم، خیلی خیلی دوستت دارم.
این ها دلنوشته پسر وحید پورکار بیمار دچار مرگ مغزی است که دلنوشته خود را در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان گیلان قرائت کرد.
همسر وحید نیز بیان داشت: زندگی سختی را داشتم، عاشق همسرم بودم، اما از این که با رضایت برای اهدای عضو عزیزم توانسته ایم جان چندین نفر را نجات دهم، خوشحالم و او نیز از این کارم خوشحال است.
وی اظهار داشت: از دست دادن عزیز سخت است اما این که یک فرد دچار مرگ مغزی با رضایت خانواده بتواند جان بیماران نیازمند به پیوند را نجات دهد، لذت بخش است.
همسر و فرزند وحید پورکار در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی گیلان بابت اقدام فداکارانه شان مورد تشویق و تجلیل قرار گرفتند.
فاطمه 13 ساله پیوند کلیه شده، هفت سال با بیماری خود مبارزه کرده او نیز امروز همراه مادر و پدرش در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی حضور یافت و مورد تجلیل قرار گرفت، او در این مراسم گفت: خانواده فردی که به من کلیه داده را نمی شناسم اما از آنها تشکر می کنم که به من زندگی دوباره دادند، مشکلات زیادی برای رفتن به مدرسه به دلیل بیماری ام داشتم، رمقی برای فعالیت نداشتم اما حالا خوشحالم که تا حدودی مشکلاتم برطرف شده است.
توجه و پذیرش این مهم برای خانواده های دچار مرگ مغزی اهمیت دارد که در مرگ مغزی سلول های مغزی تخریب می شود، فرد دچار مرگ مغزی در واقع بیمار فوت شده ای است که قلبش به خاطر موارد فیزیولوژیک تا یک مدتی یک تا 14 روز کار می کند اما مغز عملا فعالیت خود را از دست داده است.
تایید مرگ مغزی توسط چهار پزشک متخصص بیهوشی، داخلی، جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب انجام می گیرد که از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حکم مسئولیت اقدام به تایید مرگ مغزی را دارند.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ برپایه این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می تواند جان هشت تا 53 نفر را نجات دهد، هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند عضو اضافه می شود، هر 2 ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت، باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42ساله پیوند زده شد.
از سال جاری تاکنون، خانواده 19 بیمار دچار مرگ مغزی در استان گیلان برای اهدای عضو عزیزانشان اقدام کردند.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشارکت مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن اهدای عضو ایرانیان نسبت به برگزاری دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان گیلان از امروز (یکشنبه) تا یازدهم بهمن در رشت اقدام کرده است.
نحوه شناسایی بیماران مرگ مغزی، نحوه انتقال این بیماران از مراکز تابعه به مرکز پیوند، مسایل حقوقی درباره رضایت پیوند اعضا، نحوه نگهداری ارگان های فرد مغزی از جمله آموزش های لازم به شرکت کنندگان در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی گیلان است.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.