گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان به ایرنا حاکیست؛ عدل با همراهی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران از طرح سد مخزنی شفارود واقع در شهرستان رضوانشهر بازید کرد.
ساخت سد مخزنی شفارود در غرب گیلان روی رودخانه شفارود و در فاصله 2.5 کیلومتری شهرستان رضوانشهر و 65 کیلومتری رشت در حال احداث است؛ این سد از نوع بتنی غلتکی (RCC) به طول تاج 300 متر ، ارتفاع از پی 101 متر با حجم مخزن 65 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی 98 میلیون مترمکعب در سال و نیروگاه برق آبی 4.6 مگاواتی با استفاده از تسهیلات بین المللی فاینانس خارجی از نیمه دوم سال 1392 آغاز شده است.
این طرح با هدف تامین آب شرب به میزان 23 میلیون مترمکعب در سال ، تامین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه و جلوگیری از عوارض خشکسالی ها به میزان 45 میلیون مترمکعب، تامین آب مورد نیاز زیست محیطی، تامین آب مورد نیاز صنایع به میزان 10 میلیون مترمکعب در سال و کنترل سیلاب های فصلی و تولید انرژی برق آبی با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال ساخت است.
همچنین معاون سازمان برنامه و بودجه از سد لاستیکی باغبانان فومن و پروژه سد مخزنی شهر بیجار و عملیات اجرایی خط انتقال بازدید کرد.
سد مخزنی شهربیجار از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی در فاصله هشت کیلومتری آبادی شهربیجار از توابع امامزاده هاشم در حدود 35 کیلومتری رشت بر روی رودخانه زیلکی است و آب 150 هکتار اراضی کشاورزی را تامین می کند.
سد باغبانان فومن نیز در غرب استان گیلان است.
از ویژگی‌های مهم سدهای لاستیکی سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره‌برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجراء آن است و با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سیکلی سدهای لاستیکی می‌توانند جایگزینی مناسبی برای سازه‌های مهار سیلاب ها در استان‌های شمالی کشور محسوب شوند.
توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه‌ها، افزایش سطح تراز آب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره‌سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه‌ها، بهره‌برداری تفریحی و توریستی، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه‌ها و هدایت آن به کانال‌های شبکه آبیاری و جلوگیری از برگشت آب شور دریا از مهمترین اهداف اجرای طرح های لاستیکی در استان گیلان است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.