صحنه تاریک تئاتر و زنی نشسته بر روی صندلی با چادر گلدار سفید رنگ در ابتدای نمایش ذهن مخاطب را به سمت دادگاه و بازپرسی می برد ، بله این زن به عنوان متهم به قتل همسرش در مقابل بازپرس پرونده نشسته و پشیمان از کار نکرده اش جوابگوی سوالاتی است که از او پرسیده می شود ، سوالاتی که هرکدام از جواب هایش در قالب بخشی از نمایش عنوان می شود و ذهن مخاطب را درگیر موضوع نمایش می کند.
نمایش ، داستان زندگی زن و مردی است که هر دو در عرصه تئاتر فعالیت می کنند و هرکدام به نوعی توانسته بودند جایگاهی را در بین هنر مندان تئاتر برای خود پیدا کنند اما تنش زندگی آنان از جایی شروع می شود که نمایشنامه مرد در جشنواره رد ولی نمایشنامه پذیرفته می شود .
مرد در این مرحله از پوسته به ظاهر روشنفکر خود بیرون آمده و با آزار و اذیتهایش زن را عاصی می کند. از آن جایی که همسر با جدیت به دنبال موفقیت در جشنواره است شوهرش با ترفندی از وی می خواهد که بازیگری نقش اول نمایشنامه اش را به وی بدهد تا جبران مافات کرده باشد و زن بدون اطلاع از نیت قلبی همسرش موافقت خود را اعلام کرده و در نهایت شوهر به بدترین شکل ممکن بازیگر نمایشنامه همسرش می شود تا وی نتواند به آن جایگاهی که می خواهد برسد .
با بالاگرفتن تنش بین زن و شوهر ، و در حالی که زن به حالت قهر قصد ترک منزل را داشت شوهر تهدید می کند که خود را از پنجره پرت خواهد کرد و در نهایت آن اتفاقی می افتد که نباید و گرچه زن به خاطر عذاب وجدان ناشی از عدم کمک به همسر برای خروج از بحران روحی خود را گناه کار عنوان می کند بازپرس با انجام تحقیقات متوجه بی گناهی زن شده و با اعلام حکم خودکشی شوهر حکم به برائت و آزادی زن می دهد.
مساله تغییر نقش زنان نسبت به گذشته و تنش بین همسران در جامعه امروز از مسائل مهمی است که در این نمایش به آن پرداخته شده است .
کارگردان این نمایش جذاب در خصوص این نمایشنامه به خبرنگار ایرنا می گوید: متاسفانه در جامعه امروزی اینگونه نگرش ها به گونه های متفاوت وجود دارد که نسل جوان ما باید نسبت به این چالش ها آگاهی لازم را داشته باشند.
محمدرضا حسین زاده با تشکر از حمایت همه جانبه رییس اداره ارشاد اسلامی بندرانزلی افزود: در بسیاری از موارد هنرمندان گروه فرهنگ بندرانزلی حتی هزینه هایی را نیز خود متحمل شده و با تمام توانشان سعی کردند که این نمایش به روی صحنه برود.
وی با قدردانی از حضور خوب مردم و هنرمندان اظهار داشت: : نمایشنامه ای با موضوع طنز تلخ اجتماعی نیز در برنامه کاری گروه فرهنگ بندرانزلی قرار دارد که از اسفند امسال تمرین آن آغاز می شود و تیرماه سال آینده به روی صحنه می رود.
در ادامه رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرانزلی اظهار می کند: خوشبختانه هنرمندان ما درک خوبی از جامعه و محیط اطراف دارند و پیام هایی را که از جامعه می گیرند به آن شکل داده و روح داده و به گونه های مختلف در قالب هنر نمایش به مردم باز می گردانند .
فرهاد رحمان زاده با بیان اینکه موضوع نمایش 'محاله که فکر کنید اینطوری هم ممکنه بشه'
یکی از چالش های جدی جامعه در خصوص مشکلات خانواده ها است افزود: اینگونه موضوعات اجتماعی از جمله موضوعاتی است که بارها و به گونه های مختلف باید به آن پرداخته شود.
وی خاطر نشان کرد: گروه فرهنگ بندرانزلی این موضوع را مورد توجه قرار داده و در قالب نمایشنامه پیاده کرده و با وجود اینکه سیاست های کلی این گروه کار بر روی نمایش های دارای جنبه طنز است این نمایش را به بهترین شکل ممکن روی صحنه برد که بازتاب بسیار خوبی نیز در بین مردم داشت.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بندرانزلی درخصوص نمایش می گوید : با توجه به امکانات موجود در شهرستان و با توجه به تمام کمبود ها باید بگویم نمایش 'محاله که فکر کنید اینطوری هم ممکنه بشه' به بهترین شکل ممکن انجام شد و معتقدم در صورت داشتن امکانات مناسب می توان همین نمایش را در ابعاد بسیار تاثیرگزار تر برای مردم به روی صحنه برد.
رحمان زاده افزود:در حوزه نمایش بین شهرهای رشت، لاهیجان و بندرانزلی رقابت جالبی وجود دارد اما بندرانزلی جزء سومین شهر در برگزاری نمایش تئاتر بوده و دومین شهر دارای تعداد گروه های نمایشی ثبت شده هستیم .
به گزارش ایرنا ،نمایش' محاله فکر کنید اینطوری هم ممکنه بشه' نوشته چیستایثربی به کارگردانی محمد رضا حسین زاده هفتم تا دوازدهم آذر در انزلی به روی صحنه رفت.
زهرا میری و حسن ویسی خانی بازیگران اصلی نمایش و محمد رضا حسین زاده نیز علاوه بر کارگردانی نقش بازپرس را برعهده داشت .
حسین زاده متولد مهر1345 بندرانزلی است. وی سال 1366 همراه فرهاد رحمان زاده و مرحوم محمد علی انتظاری و حمید شبانکاره گروه تئاتر فجر ( وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بندرانزلی) را تشکیل داد.
اولین کار گروه فجر نمایش سایه های بلند نوشته رضا صابری بود که با بازی و کارگردانی محمدرضا حسین زاده اجرا شد(1366) و پس از آن نمایش بند نوشته تاجبخش فنائیان را اجراء کرد.
سال 1370 گروه تئاتر آزاد فرهنگ را تشکیل داد و با اجرای نمایش هانل ؛اولین کار اینگروه را به تماشا گذاشت.
با تشکیل انجمن نمایش در سراسر شهرستانهای کشور از سال 1367 الی 1388 به جز یک دوره در تمام دوره ها عضو هیات امناء انجمن بود .
از آثار نمایشی مهم وی، می توان از سایه های بلند/نوشته رضا صابری 1367 بازیگر – کارگردان ، بند /نوشته تاجبخش فناییان /1368 کارگردان ، آز ورزان 1369 کارگردان ، هانل/ نوشته گرهارد هاپتمن /1371 کارگردان ، تیزچنگال 1378 نویسنده-کارگردان، از خاک تا افلاک 1379 نویسنده-کارگردان ، رکعت عشق 1382 نویسنده – کارگردان، بازیچه تقدیر 1383 نویسنده – کارگردان ، عروس تاریکی 1384 نویسنده - کارگردان .
حسین زاده همچنین کارگردانی نمایش های :خانه عروسک /نوشته، هنریک ایبسن /1388 ، فنز /نوشته محمد رحمانیان/ 1389 ، بیدرمن و آتش افروزان /نوشته، ماکس فریش /1390، بدل /نوشته هدایت هاشمی /1392 ، نمایشنامه خوانی :کله پوکها /نیل سایمون /1394 ، نمایش همسایه آقا /نوشته حسین کیانی/1395، نمایش لعیا /نوشته پونه نیکوی /1395، نمایش را در کارنامه دارد.
7471 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.