به گزارش خبرنگار ایرنا محمدحسین شاهکویی روز پنجشنبه در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان لاهیجان افزود: توزیع کنندگان مواد مخدر هدف اصلی خود در جهان را انسان و خانواده قرار داده اند و با انتشار داده های خلاف واقع و کاذب در شبکه های مجازی و اجتماعی نوجوانان و جوانان را به دلیل عدم آگاهی و شناخت از مضرات و آثار مخرب مواد مخدر، به مصرف مواد صنعتی و شیمیایی ترغیب می کنند.
وی با اشاره به اینکه حتی یک بار تجربه مصرف مواد مخدر هم خطرناک و فرد را معتاد می کند خاطرنشان کرد: هم اکنون بیشترین نگرانی ما بین جوانان و نوجوانان بویژه در دانشگاه ها و مدارس است زیرا مواد صنعتی و شیمیایی نظیر روانگردان ها و گل در مواد غذایی ریخته شده و با تعارف به جوانان داده می شود که بسیاری از آنان هنوز قدرت پاسخ منفی به اینگونه تعارف ها را ندارند.
شاهکویی ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاه ها در مقوله آموزش و پیشگیری دو نهاد اساسی و اثرگذار در اعتیاد به شمار می روند و در این زنجیره فقط پلیس ، بهزیستی ، سپاه و وزارت اطلاعات نیستند که وظیفه کشف و مقابله دارند بلکه همه باید دست به دست هم دهیم تا آمار مبتلایان به اعتیاد کاهش یابد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گیلان اظهار داشت: سن مواد مخدر در جامعه پایین آمده و خانواده ها باید از خرید هرنوع شکلات و آب میوه خارجی خودداری کنند و مواظب فرزندان خود باشند.
وی یادآور شد: نوجوانان و جوانان بدون اینکه از مضرات مواد مخدر آگاه باشند با لج کردن با خانواده به سوی مواد مخدر می روند و باید با کمک مردم، موسسات خیریه و مردم نهاد، افراد ذینفوذ بویژه معلمان و منابر و مساجد به عنوان ظرفیت های جامعه برای آموزش و پیشگیری مواد مخدر استفاده شود.
شاهکویی تصریح کرد: باید پدر و مادر در روز نیم ساعت با فرزندان خود صحبت کنند و به حرف های آنها گوش کنند زیرا فرزندان نیاز به روابط عاطفی و خانوادگی دارند و اگر این کارها انجام نشود و آموزش ها در سطح جامعه افزایش پیدا نکند حتما آمار اعتیاد در جامعه کاهش پیدا نخواهد کرد.
وی ادامه داد:جوانان برای لذت پذیری ، کم تجربگی و ریسک پذیری بالا ، فریب شبکه های مجازی و اجتماعی را می خورند و در دام اعتیاد و مواد مخدر گرفتار می شوند درحالی که درمان موادصنعتی مانند ماری جویانا، شیشه و کریستال بسیار سخت است اما در مواد مخدر سنتی دوره های درمانی وجود دارد.
شاهکویی خواستار راه اندازی کمیته راهبردی پیشگیری از مواد مخدر در دانشگاه های لاهیجان با محوریت دانشگاه آزاد شد و گفت: بخش خصوصی در این زمینه می تواند نقش داشته باشد و 90درصد درمان معتادین توسط بخش خصوصی انجام می شود و این بخش بازوی نیرومندی برای دولت به شمار می رود.
به گفته وی منع کشت خشخاش و شاه دانه هم در دستور کار قرار دارد و اگر کشفی صورت گیرد، با آن به شدت برخورد می شود.
سرپرست فرمانداری شهرستان لاهیجان نیز گفت:جامعه به اعتیاد به عنوان یک بلای اجتماعی مبتلاست و تمام تلاش ها بر این است که با موادمخدر به عنوان یک آسیب اجتماعی برخورد شود.
امیرجانبازی افزود: تمامی موارد و تفاهم نامه ها در خصوص مبارزه مواد مخدر باید عملیاتی شود و پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی با تلاش همه انجام گیرد.
در این جلسه همچنین سرهنگ مومنی جانشین نیروی انتظامی شهرستان لاهیجان نیز گفت: اعتیاد نوعی بیماری محسوب می شود و باید نسبت به درمان آن پیگیری جدی داشته باشیم .
وی با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی شهرستان در جهت برگزاری دوره های آموزشی در مدارس و مربیان اداره بهزیستی و برپایی نمایشگاه در دانشگاه و مدارس اظهار داشت: از ابتدای امسال تعداد 253نفر عمده فروش ، 419 نگهدارنده و 28 قاچاقچی عمده مواد مخدر در سطح شهرستان لاهیجان دستیگر شده اند.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.