به گزارش خبرنگار ایرنا، مطالعه بار بیماری‌ ها، جامع‌ ترین و دقیق‌ ترین مطالعه اپیدمیولوژیک جهانی است که سالانه توسط موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا و با مشارکت هزاران محقق از کشورهای مختلف دنیا انجام می ‌شود و روند مرگ و میر ناشی از ۳۵۹ بیماری و صدمات و ۸۴ عامل خطر سلامت در ۱۹۵ کشور و منطقه جهان را با استفاده از روش‌ های دقیق و قابل مقایسه، در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی توصیف می‌کند و به بررسی میزان پیشرفت کشورها در اهداف شاخص‌ های توسعه پایدار ۲۰۳۰ می‌پردازد.
مطالعه مهم جهانی بار بیماری‌ها در سال ۲۰۱۷ با مشارکت سه هزار و ۶۷۶ محقق از ۱۴۶ کشور از جمله ۲۰۰ محقق از ایران، انجام و نتایج آن نوامبر ۲۰۱۸، در مجله معتبر بین‌المللی لنست منتشر شده است.
رضا ملک زاده روز چهارشنبه در اولین همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران، چالش ها و فرصت ها در رشت با بیان اینکه فشار خون قابل تشخیص و کنترل است، افزود: عمده علت نارسایی کلیه، فشار خون، قند خون و چاقی است که قابل پیشگیریست.
وی با بیان این که 28 درصد ایرانیان بالای 18 سال فشار خون دارند، اظهار داشت: 90 درصد ایرانیان دو برابر میزان مجاز نمک مصرف می کنند که نمک در نان و غذاهای دیگر را باید کاهش داد.
ملک زاده با تاکید بر ضرورت توجه به راهکارهایی برای کاهش آمار فشار خون و نارسایی کلیه خاطر نشان کرد: به جای تعداد مقالات در هر استان، این مهم که در هر استان چه میزان فشار خون و نارسایی کلیه کاهش یافته، بایستی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این که مرگ های زیر 50 و 70 سال را بایستی کاهش دهیم و این مهم نیز مورد توجه دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در کشور قرار گیرد، گفت: در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر استانی که برای کنترل فشار خون برنامه ای داشته باشد، مورد حمایت قرار می گیرد.
وی 80 درصد بیماری ها و ناتوانی ها را ناشی از بیماری های غیرواگیر دانست و خاطر نشان کرد: پیشگیری اهمیت بسزایی دارد، صرف این که بیمارستان داشته باشیم به این معنی نیست که خدمات را بالا برده ایم بایستی در پیشگیری کار کنیم.
ملک زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش امید به زندگی در کشور و میانگین عمر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: خانم های ایرانی تا 80 سال و مردان حدود 5 / 75 سال می توانند عمر کنند که نسبت به ابتدای انقلاب 27 سال افزایش یافته است.
وی در ادامه با اشاره به پیشرفت های ایران در بخش های مختلف از جمله تولیدات علمی بیان داشت: بر اساس افق چشم انداز 1404 باید جایگاه نخست آموزش و پژوهش و بهره برداری از دانش سلامت را در منطقه داشته باشیم اما 10 سال زودتر از این چشم انداز، در تولید علم رتبه اول منطقه را به دست آورده ایم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که تولیدات علمی ما از سال 2005 آغاز شده، خاطر نشان کرد: در این مدت توانسته ایم رشد خوبی داشته باشیم به ویژه در پزشکی از همه کشورهای منطقه جلوتر هستیم.
وی بیان داشت: این دستاوردها در شرایطی محقق شده که هیچ گاه اعتبارات پژوهشی کشور از سهم نیم درصدی تولید ناخالص ملی فراتر نرفته است.
اولین همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران (چالش ها و فرصت ها) روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در رشت گشایش یافت.
این همایش، به همراه بخش دانشجویی و با شعار پژوهش اخلاق محور در خدمت توسعه پایدار به صورت همزمان با گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گشایش یافته است.
موازین کشوری و جهانی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی، اخلاق در مدیریت کلان پژوهشی و تخصیص منابع، اخلاق در انتشار آثار پژوهشی، رضایت آگاهانه، حریم خصوصی و راز داری در انجام پژوهش های پزشکی، جنبه های اخلاقی ارزشیابی پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و اخلاق در توسعه فناوری سلامت، پژوهش در گروه های آسیب پذیر و بررسی هزینه - فایده در پژوهش های پزشکی از جمله محورهای این همایش است.
این همایش ملی تا فردا (پنجشنبه) در رشت ادامه دارد.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.