مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: فاز اول نیروگاه 25 مگاواتی تولید پراکنده منطقه آزاد انزلی در دهه فجر امسال وارد مدار می شود.

به گزارش ایلنا از رشت، حسن والی، مجری طرح تولید پراکنده شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان از امکان بهره‌برداری فاز اول نیروگاه 25 مگاواتی مقیاس کوچک منطقه آزاد انزلی در دهه فجر امسال خبر داد و اضافه کرد: این نیروگاه که قابلیت تولید همزمان برق و حرارت را دارد توسط شرکت مولد برق کاسپین و با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در زمینی به مساحت 5000 متر مربع احداث شده است.

وی افزود: هدف از احداث این نیروگاه که عملیات اجرایی آن از ابتدای سال 96 شروع شده است، تامین برق مصرفی منطقه آزاد انزلی بوده و انرژی مازاد تولیدی نیروگاه نیز می‌تواند بخشی از بار ترانس‌های انتقال پست 230 کیلوولت رشت شمالی را کاهش دهد. نکته قابل توجه این است که با توجه به اهمیت فوق العاده منطقه آزاد انزلی، چنانچه در شرایط بحرانی خطوط تغذیه کننده فشار قوی دچار قطعی شود ، نیروگاه مذکور قادر خواهد بود با انجام تمهیدات فنی لازم ، برق مورد نیاز منطقه را تامین کند .


مجری طرح تولید پراکنده درباره مشکلات پیش‌روی این پروژه گفت: از جمله مشکل اصلی پروژه، علاوه بر نوسانات شدید ارزی که موجب افزایش بی رویه قیمتها و تاخیر در تامین برخی از تجهیزات پروژه شد ، بوروکراسی طولانی مدتی بود که در ارتباط با ترخیص کالاهای وارد شده به گمرک شاهد آن بودیم به نحوی که این موضوع سبب ایجاد تاخیر در عملیات اجرائی و بهره برداری از نیروگاه شد.
وی در خصوص سازگاری این نیروگاه با محیط زیست گفت: نیروگاه مذکور در مقایسه با نیروگاههای بزرگ حرارتی، سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته و علاوه بر بالاتر بودن راندمان الکتریکی ، امکان استفاده از راندمان حرارتی نیروگاه برای تامین سیستم گرمایشی مورد نیاز منطقه آزاد انزلی ، موجب افزایش راندمان تا بالای 55% نیز خواهد شد .


 والی با بیان اینکه احداث مولدهای مقیاس کوچک از جمله اولویت‌های شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در جهت بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امر تولید انرژی الکتریکی است ، افزود: قوانین حمایتی موجود به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت مشارکت در امر احداث مولدهای مقیاس کوچک ، شامل خرید تضمینی برق به مدت پنج سال، واگذاری زمین تا سقف 2000 متر مربع به طور رایگان در شهرک های صنعتی، تضمین تامین گاز نیروگاه برای مدت حداقل 9 تا 12 ماه از سال ، پرداخت صورتحساب برق ( حق آمادگی ) در صورت عدم تولید به دلیل قطع گاز، امکان ترانزیت توان ، محاسبه هزینه سوخت مصرفی مولدهای مقیاس کوچک بر مبنای سوخت نیروگاهی و معافیتهای مالیاتی 5 و 10 ساله بر اساس قوانین صادره است.


مجری طرح تولید پراکنده در خصوص اشتغالزایی نیروگاه تولید پراکنده منطقه آزاد انزلی گفت: از ابتدای سال 96 که عملیات اجرایی این نیروگاه شروع شد تا به امروز، ماهیانه بطور متوسط برای 45 نفر در بخش اجراء اشتغال ایجاد شده است. همچنین با اتمام احداث نیروگاه و شروع بهره برداری تجاری ، برای حدود 30 نفر نیز بطور دائم اشتغال ایجاد خواهد شد.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.