کریدور ریلی شمال - جنوب ایران بی شک از راهبردی ترین سیاست های دولت تدبیر و امید است و علاوه بر هدف های اقتصادی در توسعه گردشگری نیز موثر خواهد بود و رغبت کشورهای منطقه برای استفاده از آن و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در بارانداز و پل ریلی آستارا، موید اهمیت منطقه ای این طرح ملی است و با تامین ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز با خلیج فارس و هندوستان، جایگاه سیاسی ایران را نیز در جهان ارتقا خواهد داد.
اکنون مدت زمان رفت و برگشت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر بندر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کیلومتر، 40 روز طول می کشد، اما بعد از تکمیل کریدور ریلی، این زمان به 14 روز و هزینه های حمل و نقل نیز به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
بی شک قطعات ریلی قزوین - رشت - انزلی و آستارا در گیلان بخش مهم این مسیر آهنی پر برکت است و بندرهای انزلی و آستارا نیز با اتصال به راه آهن، ظرفیت های اقتصادی و حمل و نقل خود را بیشتر نشان خواهند داد و پل ریلی آستارا - آستارا برای اتصال ایران و جمهوری آذربایجان نیز به عنوان دروازه تجاری ایران و اوراسیا، جایگاه خاص خود را نشان خواهد داد.
بعد از افتتاح رسمی پل ریلی آستارا - آستارا در سال جاری، قطارهای باری جمهوری آذربایجان و روسیه به بارانداز در حال اجرای آستارا وارد و کالاهای خود را تخلیه می کنند و اکنون تا تکمیل کریدور ریلی، کالاها با کامیون ها به مقاصد خود حمل می شود.
دولت با تامین اعتبار لازم، برای تکمیل سریع ریل های رشت - قزوین به طول 164 کیلومتر و اتصال آن به بندرهای انزلی و آستارا به عنوان طرح های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، مصمم است و راه های آهنی در پهنای گیلان سرسبز، هم در توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری استان و کشور نقش آفرینی خواهد کرد و هم از منظر مدیریت ترافیک، از حجم تردد محورهای مواصلاتی و حوادث اجتناب ناپذیر آنها خواهد کاست.
تکمیل و بهره برداری از طرح های یاد شده تا پایان سال جاری از مصوبات سفر سال گذشته رئیس جمهوری به گیلان است و با تحقق آن، اتصال بندر چابهار در جنوب به بندر آستارا در شمال ایران و امکان حمل و نقل 10 میلیون تن کالا و سه میلیون نفر در سال از کریدور ریلی شمال - جنوب فراهم خواهد شد.
استان گیلان با 14 هزار و 44 کیلومتر مربع مساحت از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان های زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود است و با جمهوری آذربایجان مرز دریایی و خاکی دارد و بندر انزلی به عنوان بزرگترین بندر شمال ایران و همچنین پایانه مرزی و بندر آستارا، از مراکز عمده حمل و نقل بین المللی آن است.
*مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.