سید کاظم سجادی در حاشیه سفر به گیلان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لاهیجان افزود: ارمنستان به عنوان پل ارتباطی در حوزه اوراسیا می تواند برای ایران موثر واقع شود و تجار ایرانی با امنیت و ثبات اقتصادی می توانند ظرفیت هایی را در آن کشور ایجاد کنند و به همین نسبت از ظرفیت های آنان برای سرمایه گذاری در موضوعات مختلف در گیلان و دیگر استان ها استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: ارامنه می توانند بسیاری از همکاری های خود را با مشارکت تجار و سرمایه گذاران ایرانی توسعه دهند و بسیاری از نیازهای خود را از طریق ایران و محصولات ایرانی از جمله در حوزه نساجی و پوشاک تامین کنند درحالی که هم اکنون این محصولات را از ترکیه وارد می کنند.
سجادی اظهار داشت: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا شامل روسیه ، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان با ظرفیت جمعیتی حدود 180میلیون نفر فرصت های مناسبی برای ایران فراهم می کنند.
وی تصریح کرد: اخیرا وزیر صنعت ، معدن و تجارت در روسیه تفاهم نامه ای را امضا کرده که اگر مصوبه این تفاهم نامه در 2 مجلس ایران و ارمنستان هم به امضا برسد ، همکاری صادرات محصولات غیرنفتی می تواند مبنای روابط باشد و این محصولات را از طریق ارمنستان به این پنج کشور صادر کنیم.
سجادی نبود تعرفه تجاری را زمینه ای برای حضور محصولات ایرانی در بازار اتحادیه ارواسیا دانست و گفت: روند همکاری ها بین دو کشور رو به توسعه است که طبق آمار صادرات و واردات بین دو کشور در سال گذشته 20درصد افزایش داشته که این نشان دهنده خوشبینی دو طرف برای توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری و بازرگانی است.
وی تاکید کرد: از طرفی اگر 70درصد کالاهای داخلی در ایران تولید شود و 30درصد نیز در ارمنستان به اتمام برسند، می توان این محصولات را با برند کشور ارمنستان به حوزه کشورهای اوراسیا و از طریق این کشور به اتحادیه اروپا صادر کرد و این خود ارز آوری برای تولیدکنندگان ایرانی در پی خواهد داشت.
سجادی یادآور شد: به خاطر آب فراوان و مراتع دامپروری مناسب در ارمنستان این همکاری ها می تواند برای دامپروری ایران موثر واقع شود و در حوزه آبزیان و شیلات هم فرصت هایی فراهم می شود که بچه ماهی از آن حوزه برای ایران ارسال شود که این کار تاثیر خوبی برای دو طرف برجای می گذارد.
به گفته سجادی، هم اکنون شرکت ها و کارخانه های ایرانی آمادگی دارند محصولات تولیدی در کشور ارمنستان را با رعایت استاندارد، بسته بندی کنند و بازار اوراسیا در حوزه صنایع و محصولات صنعتی را به خود اختصاص دهند.
وی با اشاره به همکاری های گردشگری در دو کشور گفت: هم اکنون پرواز ایران به ارمنستان دایر است و ارامنه در ایران حضور دارند و تعدادی از آنها در ایران زندگی می کنند و سفرهای خوبی بین دو طرف انجام می گیرد که باید بتوانیم ظرفیت های استان ها را معرفی کنیم تا گردشگر خارجی از طریق ارمنستان به سمت ایران هدایت شود.
وی افزود: بسیاری از روس ها به ارمنستان سفر می کنند و این می تواند زمینه ای باشد تا از طریق ارمنستان به ایران سفر کنند بویژه اگر پروازهایی از طریق تهران به گیلان و گیلان به سمت ارمنستان دایر شود؛ ظرفیتی خواهد بود که پذیرای گردشگران خارجی با رعایت اصول و مبانی جمهوری اسلامی باشیم .
سفیر ایران در ارمنستان ادامه داد: در بخش های راه سازی نیز شرکت های خدمات فنی و مهندسی می توانند با مشارکت طرف های ارمنی و وام هایی که در اختیار کشور قرار می گیرد در مناقصه ها شرکت و در این حوزه هم فعالانه عمل کنند .
سجادی بر همکاری ها در حوزه های علمی و دانشگاهی و توریسم درمانی با فعال کردن بیمارستان و کلینیک درمانی در ارمنستان تاکید و خاطرنشان کرد: این کار موجب می شود افرادی که برای درمان به کشورهای اروپایی می روند به ایران سفر کنند و در این عرصه همکاری ها بیشتر شود.
وی با اشاره به ماموریت دو روزه خود در گیلان یادآور شد: از سوی اتاق بازرگانی و استانداری گیلان همکاری های خوبی صورت گرفت و در این سفر سعی می شود که منطقه آزاد انزلی با منطقه آزاد مغری در ارمنستان لینک شوند تا این ظرفیت ها مشوقی باشند برای بازگشت تولیدات به سمت داخل کشور و صادرات از این طریق به اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپا دنبال شود.
در جلسه ای که روز گذشته (پنجشنبه) در لاهیجان برگزار شد؛ راهکارهای افزایش همکاری های اقتصادی استان گیلان با ارمنستان با حضور وزیر کشورمان در ایروان و نیز سرمایه گذاران بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.