به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، عزاداران حسینی شهرستان آستارا با پوشیدن لباس سیاه، سینه زنی و زنجیر زنی، تشت پر از آب را در مسجد قرار می دهند و آئین های تعزیه را در اطراف آن برگزار می کنند.
دسته های سینه زن و زنجیر زن مساجد، به یاد تشنه لبان روز عاشورا تشتی را که بر دوش ریش سفیدان محله حمل می شود، به مسجد آورده و با شور و شوق خاص و با شعار الدخیل یا اباالفضل می گردانند و به سوگواری می پردازند و تا پایان عزاداری در اطراف تشت، شمع هایی روشن می کنند.
این آئین در مسجد امام سجاد (ع)، عباسیه، قدس، مهدی موعود (عج) و تعدادی از هیات ها و تکایای مذهبی آستارا برگزار شد و دیگر مساجد شهر و روستاهای آستارا نیز تا دوشنبه هفته جاری، با حضور عزاداران حسینی (ع)، آئین تشت گذاری را برگزار خواهند کرد.
مداحان احوالات تشنگان و سقای کربلا، احوالات حضرت ابوالفضل العباس(ع) را می خوانند که مورد توجه مردم عزادار قرار می گیرد.
بر اساس روایت ها، امام سوم شیعیان در روز 27 ذی الحجه آب مشک ها را در تشت ها ریخت و لشکر حر و اسب های سپاه او را سیراب کرد اما آنها آب فرات را از خاندان و یاران امام حسین (ع) دریغ کردند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب مرکز استان گیلان واقع شده و دارای 87 مسجد و بیش از یکصد هیات مذهبی است.
7105 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.