علی اکبر نصیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار امیدواری کرد که با پرداخت به موقع این بدهی ها، راه برای سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های ضروری در استان هموار شود.
وی بیان داشت: راهکارهای مورد نظر برای تقویت زیرساخت های تامین برق گلستان تکمیل طرح های نیمه تمام، احداث نیروگاه های کوچک و بزرگ و استفاده بهینه از انرژی خورشیدی برای تولید برق است.
به گفته وی، یکی از طرح های توسعه ای و مورد نظر برای گسترش و افزایش انرژی تولیدی در استان توسعه نیروگاه علی آبادکتول است و همزمان با هفته دولت سوخت گاز این نیروگاه به سیکل ترکیبی تغییر خواهد کرد.
مهندس نصیری ادامه داد: نیروگاه علی آبادکتول سالانه 2 میلیون و 500 هزار مگاوات ساعت برق تولید می کند و منبع اصلی تامین برق گلستان در محدوده پیک مصرف تابستان است، اما افزایش تولید این نیروگاه به حمایت بیشتر مسوولان نیاز دارد.
وی گفت: علاوه بر آن تکمیل نیروگاه های مراوه تپه و رامیان در دستور کار این شرکت قرار دارد که با بهره برداری از آنها حدود 20 مگاوات برق در روز به ظرفیت انرژی شبکه توزیع گلستان افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان بیان کرد: اگر تا پایان سال این طرح های توسعه ای به سرانجام نرسد از هم اکنون پیش بینی کمبود برق در روزهای اوج مصرف تابستان آینده دور از انتظار نیست.
نصیری به ظرفیت گلستان برای تولید برق از انرژی خورشیدی هم اشاره کرد و گفت: دولت به دلیل تاثیر فراوان کاهش مصرف برق پس از گسترش پنل های خورشیدی؛ انرژی تولید شده را خریده و نسبت به گسترش و توسعه آن نیز اهتمام ویژه دارد.
وی بیان کرد: ترغیب مردم به استفاده از انرژی خورشیدی یکی از راهکارهای آینده نگرانه برای کاهش مصرف برق بوده و شرق گلستان به دلیل برخورداری از روزهای آفتابی زیاد در طول سال دارای موقعیت ویژه و مناسبی برای راه اندازی این گونه طرح ها است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان افزود: تلاش برای تولید برق از انرژی خورشیدی مدتی است در گلستان آغاز شده و در این راستا بهره برداری از دو نیروگاه کوچک تولید برق با ظرفیت 20 کیلووات در یک مجموعه اداری و خانگی محقق شده است.
به گفته وی، یکی از برنامه های مهم شرکت برق گلستان احداث نیروگاه های بزرگ برای تولید برق از انرژی خورشیدی است که با وجود تلاش و پیگیری برای جذب سرمایه گذار تاکنون موفق به انجام آن نشده ایم.
وی اضافه کرد: سال گذشته کلنگ احداث نیروگاه خورشیدی در گنبدکاووس با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی به زمین زده شد، اما بروز برخی مشکلات موجب شده که این طرح تاکنون پیشرفت فیزیکی نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، محدودیت ها در احداث نیروگاه، هزینه بالای تولید و انتقال برق به شیوه سنتی و تداوم استفاده از سوخت های فسیلی برای نیروگاه ها و آلودگی های زیست محیطی، ضرورت حرکت شتابان گلستان برای تسریع در استفاده از انرژی خورشیدی را بیشتر کرده است.
همچنین کاهش آب ذخیره شده پشت سدها به عنوان یکی از نیازهای اولیه تولید برق، کاهش تولید و افزایش بالای مصرف به دلیل گرمای بی سابقه، ضرورت ایجاد یک جایگزین مناسب برای برق تولیدی نیروگاه ها را بیشتر از همیشه کرد.
شرکت توزیع نیروی برق گلستان افزون بر 617 هزار مشترک دارد که بیشتر آنها مشترکین خانگی هستند.
3091/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.