براساس اعلام روز پنجشنبه آب منطقه ای به ایرنا علی نظری در نشستی با موضوع آب در گرگان اظهار داشت: تراز آب های زیرزمینی سفره کم عمق استان در سال آبی جاری (مهر96 تاکنون) نسبت به دوره درازمدت نیز 85 سانتیمتر کاهش یافته است.
وی افزود: این تغییر تراز معادل با کاهش126 میلیون مترمکعب آب نسبت به سال قبل و 227میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت است.
به گفته وی همچنین تراز 'پیزومتری' سفره عمیق استان نسبت به سال آبی گذشته 4/91 متر و نسبت به دوره دراز مدت، 6/64 متر کاهش داشته است، این تغییر معادل با کاهش 17میلیون مترمکعب آب نسبت به سال قبل و 53 میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت است.
مدیر عامل آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: طبق هشدار سازمان ملل، اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد تا سال 2025 میلادی دو میلیارد و هفتصد میلیون نفر با کمبود آب مواجه خواهند شد.
وی گفت: در این پیوند تعداد 30 کشور با مشکل جدی کم آبی مواجه می شوند که 18 کشور اطراف ما بوده و ایران هم از آن جمله است.
مهندس نظری بیان کرد: اطلاعات ارائه شده گواه این مدعاست که ما در زمینه مطالعات و اجرا و مدیریت مصرف و عرضه تکالیف زیادی داریم از جمله آب تخصیص داده شده به کشاورزی 87 درصد است و با برنامه ریزی مناسب باید بهره وری آن را افزایش دهیم و به جای کشت سنتی به سمت کشت گلخانه ای روی بیاوریم.
وی، کاهش مصرف با استفاده از تکنولوژی های نوین آبیاری، کشت محصولات کم آب طلب و جلوگیری از کشت های پرآب طلب، استفاده از آب های نامتعارف برای صنعت و کشاورزی و تغییر در چرخه مصرف، اجرای طرح های فاضلاب در شهرها و صنایع که می تواند بهترین تامین منبع آب باشد و به مصرف صنعت و کشاورزی برسد را از جمله راه های مدیریت مصرف آب در استان نام برد.
نظری افزود: توسعه تشکل های آب بران و سپردن آب از مبدا به این تشکل ها( این مهم در استان توجه ویژه شده که بهره برداری از آب های سطحی در اکثر سدها و آب بندان ها به تعاونی ها و تشکل های آب بران واگذار شده است)، بازنگری در طرح جامع آب شرب و صنعت استان و تغییر رویکرد در تامین آب از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای در راستای مدیریت مصرف آب در استان بوده که در حال انجام است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: برداشت بیش از حد از آبهای زیرزمینی، هدر رفت آب در بخش های مختلف، اقتصادی نبودن کشاورزی استان و پایین بودن ارزش افزوده آب در این بخش با توجه به قیمت تمام شده از عمده چالش ها است.
مهندس نظری، افت سطح آب در آبخوان کم عمق و افزایش درخواست کف شکنی چاه ها، تجاوز و اضرار به حریم آب چاه های مجاز دارای پروانه بهره برداری، ایجاد فرونشست و از بین رفتن حجم مفید آبخوان و خسارت به تاسیسات در سطح زمین، افت تراز آب در آبخوان عمیق و تهدید منابع آب شرب که بیشتر از آبخوان عمیق تأمین می شود و شوری آب و بیابانزایی را از نتایج برداشت آب چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز در استان عنوان کرد.
استان مرزی، شمالی و کشاورزی گلستان در سال های اخیر با توجه به کاهش نزولات جوی و افزایش مصرف و کم توجهی به صرفه جویی بویژه در بخش خانگی و کشاورزی با مشکل خشکسالی و کمبود آب مواجه شده است.
در این استان افزون بر 30 هزار حلقه چاه فعال است که گفته می شود حدود نیمی از آنها غیرمجاز است.
به گزارش ایرنا و در حالیکه استمرار و تشدید خشکسالی روی تهدید جدی را به همه بخش های گلستان نشان می دهد مصرف بی رویه آب بویژه در حوزه کشاورزی زمینه بروز چالش حتی برای مصرف خانگی را پدید آورده است.
شاید کمتر کسی باور کند که اکنون آب آشامیدنی 110 روستای گلستان با تانکر تامین می شود موضوعی که به گفته مدیرعامل آبفای روستایی در فصل تابستان 171 روستای دیگر هم به جمع آن اضافه می شود.
1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.