به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی این اداره کل، ابراهیم کریمی گفت: بافت تاریخی این روستا 17 تیرماه سال جاری با هدف حفظ و حراست از میراث ارزشمند گذشتگان، معرفی نوع معماری خاص و همزیستی مسالمت آمیز میان انسان و طبیعت و ترویج مقوله گردشگری فرهنگی در فهرست آثار میراث غیرمنقول کشور ثبت شد.
به گزارش ایرنا شاهکوه روستایی کوهستانی دارای مساحتی حدود 23 هکتار در فاصله 75 کیلومتری از شهر گرگان و در مرز بین استان های گلستان و سمنان واقع است.
وی ادامه داد: از ویژگی های کلی معماری جالب توجه بافت تاریخی روستایی شاهکوه می توان به مواردی چون تطابق با ویژگی های طبیعی و اقلیمی منطقه، بومی بودن مصالح، سادگی و در عین حال تنوع، همجواری زندگی و معیشت که منتج از ویژگی های فرهنگی مردمان منطقه است، اشاره کرد.
به گفته وی؛ با توجه به ثبت اثر در فهرست آثار ملی کشور کلیه ساخت و سازها ، بهسازی و نوسازی در محدوده این روستا تابع مقررات و قوانین سازمان میراث فرهنگی شده و هرگونه اقدام بدون هماهنگی و استعلام از این اداره کل ممنوع است.
شاهکوه پس از زیارت شهرستان گرگان و فارسیان قانچی از توابع شهرستان آزادشهر به عنوان سومین بافت تاریخی روستایی استان گلستان در فهرست آثار میراث غیرمنقول کشور ثبت ملی شد.
1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.