به گزارش ایرنا از دامپزشکی استان، محمود رضا وفایی روز دوشنبه اظهار کرد: در این طرح بیش از 115 هزار راس گاو و گوساله واحد‌های صنعتی، سنتی و روستایی علیه بیماری واگیر تب برفکی مایه کوبی شدند.
وی همچنین اجرای اصول امنیت زیستی در جهت وارد نشدن دام‌های بیمار را مهم‌ترین اصل در پیشگیری از بروز این بیماری در دام ها بیان کرد و به دامداران توصیه نمود که هنگام جابجایی دام نسبت به دریافت مجوزهای لازم از دامپزشکی استان اقدام کنند.
تب برفکی بیماری ویروسی با واگیری بالا بوده و در صورت بروز خسارت اقتصادی زیادی به دامداران وارد می کند و رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و واکسیناسیون دام از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از آن است.
این بیماری در نشخوار کنندگان همچون گاو، گوسفند و بز مشاهده می شود و در زمان بروز و شیوع موجب تلفات سنگین در گوساله‌ها، بره و بزغاله‌ها، کاهش وزن و شیر دام می شود.
استان شمالی و مرزی گلستان از قطب های دامپروری کشور بوده که علاوه بر فعال بودن واحدهای دامداری سنتی و صنعتی در آن، هر ساله میزبان کوچ پاییزه یکهزارو 978 خانوار عشایر از دو استان خراسان شمالی و خراسان رضوی به همراه 350 هزار راس دام از مناطق ییلاقی به سمت مناطق قشلاقی در گلستان است.
طبق گزارش جهادکشاورزی گلستان، این استان سه میلیون و 800 هزار واحد دامی با تولید سالانه 532 هزار تن فرآورده های خام دارد.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.