در گزارش گلشن مهر آمده است: دوچرخه سواری یکی از ورزش های لذّت بخش است و علاقه مندان بسیاری دارد؛ چه آنهایی که رکاب زن هستند و چه آنهایی که اخبار و وقایع دوچرخه سواری را دنبال می کنند یا از تماشای دوچرخه سواری لذّت می برند. اما دوچرخه‎‌ سواری بانوان پدیده‌ا‎ی نسبتاً نو در جامعه ماست که این روزها با قدم زدن در پارک‎ها و گاهاً معابر شهری با آن روبه‌رو هستیم؛ حرکتی که البته عمر چندانی در کشور ما ندارد اما منتقدان و موافقان زیادی دارد.
موافقان دوچرخه سواری بانوان را قشر جوان جامعه تشکیل می‌دهند و بسیاری این فعالیت را به عنوان یک حرکت فرهنگی و ورزشی برمی شمرند ضمن آنکه جنبه‏ تفریحی آن نیز از دیگر جذابیت‎های دوچرخه سواری به شمار می‎آید. در این میان اما نظرات انتقادی بسیاری نیز بر این اقدام وارد شده است؛ منتقدان معتقدند اقدام بانوان دوچرخه سوار، خلاف فرهنگ‌ حاکم بر جامعه بوده و این حرکت به نوعی سنت شکنی است. برخی دوچرخه سواری بانوان را به شرط رعایت پوشش و حجابِ مناسب می‎پذیرند و عده ای نیز بی‎نظمی ایجاد شده ناشی از پراکنش دوچرخه سواران در سطح شهر و پارک‌ها را نپسندیده و خواستار درنظرگرفتن محلّی معین به عنوان پیست مخصوص دوچرخه‎سواری برای بانوان هستند. با آنچه وصف آن گذشت شرایط فعلی دوچرخه سواری بانوان رضایت بخش نیست و برای رکابزنیِ بی دغدغه ی این قشر هنوز فاصله ها بسیار است.
دوچرخه سواری بانوان؛ قانونی یا غیرقانونی؟
وقتی صحبت از دوچرخه سواری بانوان می شود آنچه بیش از هر چیز به ذهن متبادر می شود موضوع قانونی یا غیرقانونی بودن این فعالیت است اما از آنجا که در این خصوص تاکنون بخشنامه‎ای صادر و یا صحبت از آن نشده است از این رو منع قانونی و تأییدی در این مورد وجود ندارد، چه آنکه به همین دلیل نیز تاکنون برخوردی با دوچرخه سواران خانم نشده است. این روزها دوچرخه سواری بانوان با مجوزهای قانونی وزارت ورزش و زیرنظر فدراسیون دوچرخه سواری انجام می شود و در استان ها نیز هیأت های دوچرخه سواری متولی این فعالیت هستند. درخصوص شرعی بودن این فعالیت نیز حکمی در خصوص ممنوعیت راندن دوچرخه و یا هر وسیله‎ی نقلیه‎ی دیگری توسط بانوان در احکام شرعی و اسلامی دیده نشده و به نظر می رسد رد این فعالیت به نام موازین اسلامی درست نباشد. البته نباید از این نکته غافل شد که چنین فعالیت هایی در یک کشور اسلامی به شرطی جایز است که بانوان شئونات اسلامی را رعایت کرده و با پوشش و حجاب مناسب اقدام به راندن دوچرخه یا هر وسیله‎ی نقلیه‎ی دیگری کنند. درواقع، اصل این فعالیت برای بانوان غلط نبوده و نیست بلکه عدم رعایت پوشش مناسب است که چنین فعالیت هایی را نامناسب جلوه می‎دهد.

دردسرهای بانوان دوچرخه سوار
یک بانوی دوچرخه سوار گرگانی با اشاره به اینکه «فرهنگ دوچرخه‌سواری زنان در جامعه نهادینه نشده است»، می‌گوید: «هر چند دوچرخه‌سواری بانوان منع قانونی ندارد ولی هنوز فرهنگ کنار آمدن با زنانی که از این وسیله برای ورزش، رفت و آمد در سطح شهر و تفریح استفاده می‌کنند جا نیفتاده است.» او با بیان اینکه «در هر فعالیت ورزشی باید به قوانین و اصول پایبند بود» عنوان می کند: «اگر بخواهیم موشکافانه به این مسأله نگاه کنیم باید گفت در همه رشته‌های ورزشی عده‌ای هستند که خارج از چارچوب‌های تعیین شده عمل می‌کنند و درست نیست به خاطر اقلیت‌ها اکثریت هم با یک چوب رانده شوند.» این بانوی دوچرخه سوار با بیان اینکه «زنان دوچرخه سوار در محیط های عمومی از امنیت کمی برخوردارند» ابراز می‌کند: «متأسفانه برخی از رانندگان خودروها وقتی با بانوی دوچرخه سواری روبرو می شوند با ویراژ دادن، کم کردن سرعت خودرو و حتی پیچیدن در مسیر حرکتِ دوچرخه، کاری می‌کنند تا تعادل دوچرخه سوار از دست برود. واقعیت این است زنان دوچرخه سوار در شرایط فعلی در کنار اینکه هر آن ممکن است به واسطه رفتار رانندگان و موتورسواران آسیب جسمی ببینند، امنیت روانی هم ندارند. از کنار مشکلاتی که سواره‌ها برای دوچرخه سواران زن ایجاد می‌کنند که بگذریم باید گفت حتی پیاده‌ها هم این ورزشکاران را درک نمی‌کنند و گاهی شاهد متلک پراکنی و فحاشی از سوی آنها هستیم این در حالی ست که اگر همین افراد، زنان دوچرخه سوار را به عنوان عضوی از خانواده ی خود ببینند که برای گذراندن اوقات فراغت آزاد بوده و این وسیله را انتخاب کرده بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.» با این اوصاف به نظر می رسد نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه سواری زنان در جامعه بدون حمایت مسئولان امکان پذیر نباشد. از آنجا که بیش از نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل داده‌اند بدیهی است باید به حقوق این جمعیت احترام گذاشت و برای تحقق خواسته‌هایشان نیز تلاش کرد.

رییس هیأت دوچرخه سواری گلستان:
بدون مجوزهای قانونی فعالیت نمی کنیم
گلستان یکی از استان هایی است که در بخش بانوان، جمعیت دوچرخه سوار علاقه مندی دارد. با توجه به آنکه شهرهای گرگان و گنبد با داشتن پیشکسوتان و دوچرخه سواران فعال تر، از شهرهای ریشه دار در ورزش دوچرخه سواری هستند به گفته رییس هیأت دوچرخه سورای این استان، این فعالیت در میان بانوان در این دو شهر بیش از بقیه ی مناطق استان است. «مجتبی زنگی» شهرهای مینودشت، کلاله و... را در رده های بعدی قرار می دهد. «زنگی» درخصوص فعالیت دوچرخه سواری بانوان می گوید: دو هفته پیش اولین مسابقه سال دوچرخه سواری بانوان استان را با حضور حدود 50 بانوی دوچرخه سوار در گنبد برگزار کردیم. فضای مناسبی در یکی از مجموعه های ورزشی این شهر برای دوچرخه سواری مهیاست و ما نیز این مکان را به عنوان پایلوت فعالیت بانوان انتخاب کرده ایم. همچنین طبق تقویم تنظیمی در برنامه داریم تا با جدی تر گرفتن فعالیت بانوان و مسابقات شان، بانوان دوچرخه سوار استان را به مسابقات کشور اعزام کرده و میزبانی مسابقات کشور و اردوی تیم ملی را نیز برای رشد و پیشرفت دوچرخه سواری بانوان استان داشته باشیم. به گفته رییس هیت دوچرخه سواری گلستان، فعالیت بانوان دوچرخه سوار شهر گرگان زیرنظر هیأت دوچرخه سواری در فضایی از النگدره و در کنار اعضای خانواده بانوان دوچرخه سوار انجام می شود و از آنجا که دوچرخه سواری بانوان با فقدان مربیان کارآزموده و بادانش مواجه است ضرورت برگزاری دوره های آموزشی و دانش افزایی مربیان مدنظر این هیأت است.
مسئول حوادث جاده ای بانوان دوچرخه سوار نیستیم
«زنگی» درخصوص فعالیت بانوان دوچرخه سوار در محیط های عمومی و مشکلاتی که گاهاً برای این قشر وجود دارد، عنوان می کند: فعالیت های قانونی بانوان دوچرخه سوار در هر استان تحت نظر هیأت دوچرخه سواری و در کشور نیز زیرنظر فدراسیون با مجوزهای وزارت ورزش، به صورت قانونی در حال انجام است و ما مسئول اتفاقات و حوادثی نیستیم که در خیابان ها، جاده ها و محیط های خارج از نظارت و مدیریت ما رخ می دهد. انجام فعالیت دوچرخه سواری بانوان در محیط های عمومی باید با اخذ مجوزهای قانونی صورت گیرد که یکی از این موارد، همایش دوچرخه سواری بانوان به مناسبت روز زن در اسفندماه سال گذشته بود که با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی گرگان در ناهارخوران برگزار شد. رییس هیأت دوچرخه سواری گلستان با بیان اینکه «ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری برای بانوان در اماکن عمومی مستلزم مهیانمودن فضا و امکانات مناسب و زمان بر است» بانوان علاقه مند به این رشته را به فعالیت در فضاهای دوچرخه سواری تحت نظر هیأت دوچرخه سواری دعوت می کند.
2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.