به گارش ایرنا ، اسماعیل تاجی عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی در مزار وی در روستای آق توقای در شرق استان گلستان که با حضور وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی و مسوولان استان گلستان برگزار شد، افزود: استان گلستان نگارستان ایران ومراوه تپه نگین گلستان است زیرا شاعر و عارف و نامی چون مختومقلی را مثل نگینی درخود دارد.
وی گفت: اشعار مختومقلی فراغی اگرچه به زبان ترکمنی است اما افکار و اشعار او مورد تمجید همه اقوام است.
تاجی اضافه کرد : این ویژگی اشعارمختومقلی سبب شده تا اشعار او فراقومیتی، ملی و جهانی شود.
فرماندار مراوه تپه با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده درمزار مختومقلی فراغی گفت: شهرستان مرزی مراوه تپه و مزار این شاعر مورد توجه ویژه دولت تدبیر امید بوده و اعتبارات خوبی به این شهرستان داده شده است.
نماینده مردم چهار شهرستان شرق گلستان در مجلس نیز گفت: مختومقلی در 250 سال قبل از وحدت و وفاق ملی صحبت کرده است واین وحدت و وفاق، موردنیاز جامعه برای توسعه و عمران و رفع مشکلات است.
شهرام کوسه غراوی گفت: دولت دردوره قبل برای سایت گردشگری مختومقلی پنج میلیارد ریال اختصاص داد که کافی نیست وباید اعتبارات ویژه داده شود.
وی از وزیر فرهنگ وارشاداسلامی نیز خواست تا سلام مردم ترکمن را به رییس جمهوری ابلاغ و مطالبه آنان درخصوص تدریس زبان ترکمنی و اشعارمختومقلی دردانشگاه ها راپیگیری نماید.
همچنین دراین مراسم مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی گلستان پیام آیت الله نورمفیدی رابه این مراسم قرائت کرد.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.
3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.