به گزارش خبرنگار ایرنا، سید عباس صالحی عصر پنجشنبه درمراسم نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی در محل مزار وی در آق توقای در شرق استان گلستان افزود: این شاعر و عارف ایرانی ترکمن ویژگی هایی دارد که او را در بین دیگر شاعران ایرانی و در ردیف مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی قرارداده است.
وی، مردمی بودن، پیوند عمیق دینی داشتن، سرودن اشعار اخلاقی و حکمت عملی، محب پیامبر، اهل بیت وصحابه منتخب پیامبر بودن، هویت ساز بودن، عارف بودن و فرامرزی بودن را ازمهم ترین ویژگی های مختومقلی فراغی برشمرد.
صالحی اضافه کرد: مجموعه این ویژگی ها مختومقلی فراغی را در بین مردم نه فقط ترکمن بلکه همه اقوام و ملت ها محبوب کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عارف بودن را از دیگر ویژگی های مختومقلی دانست و گفت : این شاعر شهیر ایرانی ترکمن در این حوزه همچون دیگر شاعران مشرق زمین بویژه مولوی، عطار و حافظ است وارتباط وی با خدا ارتباطی وجودی است نه ذهنی، و از این حیث ازشاعران برجسته ایران محسوب می شود.
صالحی هویت سازی را از دیگر ویژگی های شعر مختومقلی دانست و افزود: این شاعر هویت ساز است و نماد هویت شده و بدون تردید مشابه این شاعر در بین شاعران ایرانی اندک است که بتواند با اشعار خود جشن اجتماعی ایجاد نماید.
وی افزود: مختومقلی یک شخص نیست بلکه یک رکن هویتی و نماد هویت و نخ تسبیح هویت است.
وی فرامرزی بودن را از دیگر ویژگی های مختومقلی فراغی دانست و گفت: به دلیل اینکه این شاعر در منطقه مرزی زندگی می کرد و سفرهایی که به کشورهای همسایه داشت، شعر او مورد توجه مردم دیگر کشورها قرار گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مختومقلی فراغی با شعر خود ارتباط بین مرزی ایجاد کرد و امروز اشعار او در دیگر مناطق نیز خوانده و شنیده می شود.
صالحی هم چنین از برگزاری همایش فرامنطقه ای شعر و اندیشه مختومقلی فراغی در آینده ای نزدیک با همکاری کشور ترکمنستان خبر داد و گفت: فرامنطقه ای برگزار کردن مراسم این شاعر برای انتقال فکر و اندیشه وی ضروری است.
صالحی همچنین گفت : رنگین کمان اقوام ایرانی دراستان گلستان ستارگان زیادی همچون مختومقلی دارد که باید آنها را به نسل جوان معرفی کرد.
وی از استان گلستان به عنوان گل قالی اقوام ایران نام برد و با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم مختومقلی گفت: این استان با طبیعت دلاویز، موسیقی دل انگیز و آسمانی و اسب های تیز رو دارای مردمانی مهربان است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.
3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.