براساس اعلام دادگستری به ایرنا هادی هاشمیان روز یکشنبه اظهار کرد: پیگرد قانونی در انتظار کسانی است که بقایای گیاهی را آتش زده و به محیط زیست آسیب می رسانند.
رییس شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان همچنین از مسئولان دست اندرکار خواست که از هم اکنون برای کاهش این این آسیب برنامه ریزی کنند.
به گفته هاشمیان؛ براساس قانون آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش محصول پس از برداشت جرم بوده و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است.
وی افزود: براساس اعلام نظر کارشناسان آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر آلودگی هوای استان و آسیب جدی به بافت خاک ، سبب سرایت آتش به جنگل ها و درختان حاشیه مزارع و جاده ها می شود.
به گزارش ایرنا حدود 500هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت محصولات پاییزه بویژه گندم، جو و کلزا است.
برداشت این محصولات از اواسط اردیبهشت ماه با دانه روغنی کلزا آغاز می شود.
برخی کشاورزان پس از برداشت محصولات بویژه غلات برای آماده کردن زمین به منظور کشت بعدی، اقدام به آتش زدن بقایا و کاه و کلش کشت قبلی می کنند تا زمین زودتر آماده شخم شود، غافل از اینکه با این کار خاک و مواد مغذی آن از بین می رود.
کارشناسان کشاورزی معتقدند سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول، میکرو ارگانیزم های خاک از جمله انواع باکتری، قارچ، جلبک و گلسنگ و همچنین مواد آلی خاک را نابود می کند و مواد مغذی زمین را از بین برده و آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد.
هاشمیان در این پیوند گفت که در دو سال گذشته با ورود دستگاه قضایی به این بخش، روند آتش زدن بقایای گیاهی در زمین های کشاورزی و پس از برداشت محصول کاهش یافته است.
1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.