براساس اعلام دادگستری به ایرنا هادی هاشمیان روز چهارشنبه اظهار کرد: به منظور جلوگیری از دست اندازی به عرصه های ملی، منابع طبیعی و کشاورزی؛ کشیک نوروزی ویژه مبارزه با زمین خواری در گلستان فعال می شود.
رییس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی استان و امور اراضی مسئول تامین امنیت عرصه های ملی، منابع طبیعی و کشاورزی هستند، از مسئولان این بخش ها خواست که کشیک های نوروزی خود را تعیین و به دادگستری اعلام کنند.
به گفته وی؛ دادستان های سراسر استان در ایام نوروز آماده دریافت گزارش های مردمی درباره دست اندازی ها به عرصه های ملی و طبیعی بوده و موضوع بلافاصله پیگیری می شود.
وی از مردم خواست که تخلف های احتمالی در این حوزه را به شماره 131 یا دادسراها و پلیس اطلاع دهند و تاکید کرد: اجازه نمی دهیم سودجویان از تعطیلات نوروزی برای دست اندازی به اراضی ملی، جنگلی و کشاورزی استفاده کنند.
به گزارش ایرنا دربحث زمین خواری شهرستانهای مختلف گلستان با توجه به موقعیت جغرافیایی، دوربودن از مرکزاستان، آب و هوا، موقعیت اراضی، سرسبزی و پوشش جنگلی از نقاط آسیب پذیر هستند
به گفته مسئولان قضایی؛ تجارب بررسی این گونه پرونده ها نشان می دهد که سود ناشی از زمین خواری کمتر از سود حاصل از جرائم مربوط به موادمخدر نیست با این تفاوت که در موادمخدر هزینه ارتکاب جرم و ریسک پذیری آن بالا بوده و در زمین خواری این موضوع کمتر است.
این مساله همچنین باعث شده که زمین خواری جرم ترکیبی از جرائم مختلف مانند جعل اسناد و مدارک، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصرف عدوانی و فروش مال غیر نیز باشد.
در گلستان 70 درصد زمین ها را عرصه های مرتعی و جنگلی تشکیل می دهد و این مساله بروز پدیده زمین خواری را افزایش داده و کشف تصرف های غیرمجاز اراضی در نقاط مختلف استان نشان دهنده این مساله است.
حوزه منابع طبیعی گلستان شامل یک میلیون و 397 هزار هکتار اراضی ملی، 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع، 26 هکتار بیابان، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی و 62 هزار هکتار موات است.
1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.