امیرعلی گلچشمه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: فصل هفتم کاوش های شهر باستانی جرجان که از یک ماه قبل توسط یک گروه باستان شناسی به مدیریت دکتر محمد مرتضایی آغاز شده بود، پایان یافت.
وی افزود: دراین مرحله از کاوش علاوه بر این گور دسته جمعی، بقایای دو کارگاه سفالگری به همراه مواد مصرفی در این کارگاه ها نیز پیدا شده است.
گلچشمه بابیان اینکه گور دسته جمعی بر فراز این دو کارگاه کشف شده است، اضافه کرد: احتمال اینکه این افراد بر اثر حمله مغول یا بیماری سل فوت کرده باشند، زیاد است و البته مطالعات انسان شناسی و ژنتیک نیز انجام و نتایج آن اعلام می شود.
وی تصریح کرد: مرحله هشتم کاوش های شهر تاریخی جرجان قرار است سال آینده برگزار شود و احتمال دارد یک گروه فرانسوی نیز برای انجام تحقیقات به این شهر سفر نمایند.
به گزارش ایرنا، شهر باستانی جرجان که در جنوب غربی شهر امروزی گنبدکاووس قرار دارد، یکی از بلاد معتبر در دوره های سامانیان، آل زیار و سلجوقیان بوده که بر اثر حمله مغول در 617 هجری قمری از بین رفته است.
این شهر بر روی ویرانه شهری از دوران پارتی و ساسانی با وسعتی در حدود 1500 هکتار ساخته شده و از لحاظ معماری شهرسازی بسیار پیشرفته بوده است؛ وجود کارگاه های سفالگری و شیشه سازی، سیستم فاضلاب شهری و بازار تجارتی از دیگر شاخصه های این شهر می باشد که تاکنون در کاوش های باستانی شناسی کشف شده است.
وسعت باقی مانده شهر باستانی جرجان هم اکنون حدود 250 هکتار است که توسط یک تیم از میراث فرهنگی حفاظت می شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.