مهین نورافروز در همشهری گرگان نوشت: این طرح در حالی در علی آبادکتول کلید خورد و همزمان در 2 شهرستان بندر ترکمن و آق‌قلا اجرا شد که با کم و کاستی‌های زیادی در حوزه نظام ارجاع الکترونیک مواجه هستیم.

معایب طرح نظام ارجاع الکترونیک
به گفته معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان گلستان فقدان انتخاب پزشک متخصص و فوق تخصصی در سطح یک از بزرگ‌ترین معایب این طرح است، که در فاز نخست ارجاع الکترونیک، امکان انتخاب آن وجود ندارد.
«محمد رضا هنررو» با بیان این‌که نبود ساختار نظام‌مند برای پذیرش بیماران سطح یک به منظور درمان تخصصی، یکی دیگر از معایب این طرح است، به همشهری گفت: همچنین جلوگیری از بازگشت منظم نتیجه ارجاع از سطح تخصصی به سطح یک و نبود ساز و کار مشخص برای پیگیری وضعیت بیمار توسط پزشک خانواده درسطح یک از معایب این طرح بود که با راه اندازی سامانه «ناب» در گلستان رفع شد.
وی افزود: با توجه به این‌که اولویت درمان در این طرح با پزشک خانواده است، وجود چنین مشکلاتی منجر به هزینه‌های غیرضروری، سرگردانی و نارضایتی بیماران و مشخص نبودن نتیجه ارجاع و روند درمان برای بیماران و پزشکان می‌شود.

گلستان توانست مشکلات طرح را کم کند
هنرور ادامه داد: گلستان به این دلیل حائز اولویت برای اجرای این طرح شناخته شد که با رفع کاستی‌های موجود، توانست با ارتباط صحیح بین سطح یک، 2 و 3 از زمان مراجعه بیمار تا بستری شدن او از مشکلات ساختاری این طرح کم کند.
وی، مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح را نوبت دهی الکترونیکی عنوان کرد و افزود: صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از سرگردانی مراجعان، کاهش هزینه‌های بیماران و دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی در دیگر استان‌ها از جمله تهران با تعرفه دولتی، انتخاب صحیح پزشک و ممانعت از مراجعه مداوم بیماران به پزشکان مختلف، بازگشت پرونده به پزشک خانواده برای پیگیری و ادامه درمان، ثبت شدن نام بیمار به صورت آنلاین در بیمارستان مورد نظر به همراه مشخصات فرد بیمار از دیگر مزایای این طرح است.

افزایش تعداد خانه های بهداشت، مزیت بزرگ طرح
رئیس شبکه بهداشت استان، خانه‌های بهداشت را یکی از مهم‌ترین ساختارهای این طرح بیان کرد و گفت: افزایش خانه‌های بهداشت و مکان‌های اجرای طرح تحول سلامت از جمله مزایای مهم اجرای این طرح در استان بوده است.
هنرور با بیان این‌که در شهریور امسال 13 خانه بهداشت در استان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: تا 2 سال آینده تعداد 64 خانه بهداشت جدید در استان ساخته می‌شود.
وی از تشکیل پرونده سلامت برای همه روستاییان استان خبر داد و افزود: مبنای عمل در سیستم ارجاع الکترونیک، داشتن پرونده سلامت است.

مبلغی به حساب پزشکان واریز نمی‌شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این‌که امکان تعیین پزشک متخصص در سطوح 2 و 3 برای بیماران وجود دارد، به همشهری گفت: برای اجرای کامل‌تر طرح، به دنبال بستن قرارداد با پزشکان متخصص و فوق تخصصی هستیم که بالاترین تعداد مراجعان را دارند.
«سید احمد حسنی» افزود: نظام ارجاع الکترونیک در طرح تحول سلامت قرار دارد و مراجعان تعرفه زیادی بابت درمان پرداخت نمی‌کنند.
وی ادامه داد: مبالغ دریافت شده در این طرح به هیچ عنوان مستقیم به حساب پزشکان واریز نمی‌شود و بیمارستان مسئولیت پرداخت هزینه‌های پزشکان در قالب کارکرد به آنان را بر عهده دارد.
حسینی افزود: در نظام ارجاع الکترونیک جلوی بسیاری از تخلف‌های مالی در حوزه درمان گرفته می‌شود و تلاش کارکنان و پزشکان برای روند بهبودی بیمار افزایش می‌یابد.

آشنا نبودن مراجعان با سیستم الکترونیکی نوبت دهی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این‌که ایرادهای موجود در اجرای این طرح به زودی رفع خواهد شد، گفت: آشنا نبودن مراجعان با سیستم الکترونیکی نوبت دهی و این‌که این طرح چه مزایایی برای پیگیری درمان آنان دارد، از مشکلاتی است که روزانه وقت زیادی را از کارکنانی که روند کار را برای مراجعان توضیح می دهند، می‌گیرد.
وی افزود: زمان زیادی برای آشنایی و در مسیر قرار گرفتن این طرح مورد نیاز است که البته اطلاع‌رسانی به شهروندان یکی از شرط‌های اساسی پیشرفت این طرح به شمار می‌رود.
اکنون اجرای نظام ارجاع برای دارندگان دفترچه‌های بیمه روستایی در گلستان و کشور به صورت غیرالکترونیک انجام می‌شود و پزشک خانواده بیماران را برای پیگیری با مهمور کردن دفترچه به پزشک مورد نظر ارجاع می‌دهد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.