علی بیانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت که این اتش سوزی حوالی ساعت 11 امروز در اراضی مرتعی و درختچه زارهای حاشیه خلیج گرگان آغاز شد که با حضور به موقع مامورین محیط زیست در اسرع وقت مهار شد.
وی ادامه داد: بیشترین پوشش گیاهی منطقه را گیاهان یکساله علفی خانواده پوآسه آ، درختچه های گز و بخشی ازگونه های شور پسند حاشیه خلیج گرگان تشکیل می دادند که براثر این حریق آسیب دیده اند.
بیانی اضافه کرد: با توجه به فعالیت چند دام سرای غیرمجاز در این محل ، احتمال می رود که عامل انسانی باعث بروز این آتش باشد.
وی با بیان اینکه در این آتش سوزی تلفات حیات وحش مشاهده نشد، افزود: اما این عرصه ها از مناطق لانه گذاری پرندگان شکاری و کنار آبزی محسوب می شود و جزیی از مناطق تحت مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله است.
یکی از مامورین حاضر در محل حریق نیز بدون اعلام نامش به خبرنگار ایرنا گفت که با وجود پیگیری متعدد مامورین و در مدت زمان حدود سه ساعت عملیات اطفای حریق از خودرو و نیروهای آتش نشانی شهرستان خبری نشد.
به گفته بیانی؛ این آتش سوزی در ضلع جنوبی خلیج گرگان و در مراتع حد فاصل روستای یموت و محله استقلال شهر بندرترکمن واقع در غرب استان گلستان روی داده و بخشی از پوشش گیاهی آن از بین رفته است.
به گزارش ایرنا خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران بوده که طی سال های اخیر به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی، فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.
خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است
خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می شود
میانکاله نیز طی یک هفته اخیر چند بار دچار آتش سوزی شده که با حضور ماموران محیط زیست و منابع طبیعی مازندران خاموش شده است.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.