به گزارش ایرنا محمودرضا وفایی روز شنبه در مصاحبه خبری در تشریح آخرین وضعیت استان در مقابله با بیماری تب کنگو کریمه، اظهار داشت: گروه های دامپزشکی استان بر مراکز عرضه فرآورده های خوراکی با منشاء دامی، میدان های عرضه دام زنده، مبادی ورودی دام به استان، کشتارگاه ها و نگهداری دام ذبح شده در سردخانه و حمل آن به مراکز عرضه با مشارکت دستگاه های مرتبط نظارت با حساسیست بالا انجام می دهند.
وی با قدردانی از همکاری دستگاه ها از جمله انتظامی در کنترل ورود دام به میدان های عرضه دام زنده، خواستار مشارکت بیش از گذشته نیروهای انتظامی با شبکه های دامپزشکی درمقابله با ورود دام قاچاق شد.
به گفته وی؛ درگلستان همچنین برای نظارت بیشتر بر سلامت دام ورودی به استان سه قرنطینه دامپزشکی در شرق ، غرب و جنوب استان و از جمله در تنگراه واقع در شرق گلستان فعال دارد.
وی همچنین از شهرداران شهرهایی که کشتارگاه سنتی دارند خواست که اقدام به تهیه سردخانه برای نگهداری لاشه دام ذبح شده تا 24 ساعت و سپس عرضه آن در سطح فروشگاه ها شد.

*هم استانی ها گوشت دام را پس از نگهداری 24 ساعته در سردخانه ها خرید کنند
وفایی از هم استانی ها درخواست کرد که گوشت دام کشتار روز را بعداز اینکه 24 ساعت در سردخانه نگهداری شد از فروشگاه ها تهیه کنند.
مدیرکل دامپزشکی گلستان همچنین با بیان اینکه مصرف آلایش خوراکی دام در استان از جمله در شهر گرگان زیاد است، از مراکز عرضه خواست که برای حفظ سلامت مصرف کنندگان آلایش خوراکی دام همچون جگر، دل و قلوه را به مدت 48 ساعت قبل از مصرف در یخچال نگهداری و سپس برای مشتری تهیه کنند.
به گزارش ایرنا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تبدار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می یابد.
شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری ( کنه ها) بیشتر مشاهده می گردد.
مهم ترین راه آلودگی کنه، خونخواری کنه نابالغ از مهره داران کوچک می باشد.
یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ مثل دامها منتقل کند.
بیماری در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در هنگام ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ( به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان).
همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها گردد باعث انتقال بیماری می شود.
شروع علائم ناگهانی این بیماری حدود یک تا هفت روز طول می کشد .
به طور متوسط در سه روز بیمار دچار سردرد شدید ، تب، لرز، درد عضلانی بخصوص در پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم و ترس از نور می شود.
ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراهی می شود.
تب به طور معمول بین سه تا 16 روز طول می کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام شایع هستند.
در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون نیز مشاهده می شود.
کاهش گلبول های سفید (لکوپنی) و کاهش پلاکت (ترمبوسیتوپنی) از دیگر عارضه های این بیماری است.
مرحله خونریزی دهنده این بیماری مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می شود و به طور معمول در روز سه تا پنج بیماری شروع می شود و یک تا 10روز ( به طور متوسط چهار روز) طول می کشد.
راه های پیشگیری از بیماری که کارشناسان بهداشتی ودامپزشکی توصیه می کنند شامل مراقبت از دام و هماهنگی با دامپزشکی جهت سمپاشی محل نگهداری دام و معاینه دامهای آلوده، خرید گوشت از مراکز فروش مجاز و ممهور به مهر دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت 24 ساعت و جگر و دل و قلوه به مدت 48 ساعت قبل از خرد کردن آن، استفاده از دستکش هنگام پاک کردن گوشت ،استفاده از وسایل محافظت شخصی توسط پزشکان و کادر پزشکی هنگام مواجه شدن با بیمار مشکوک است.
بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از سال 78 در ایران شناسایی شد ولی امروز این بیماری از آسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع می باشد.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.