برخی سخت‌گیری‌های بهداشتی مرتبط با کرونا و البته گرانی قبر در شهری مثل گرگان رغبت روستازادگان شهرنشین را برای انتقال اموات به روستا بیشتر کرد.

دهیار روستای ایلوار کردکوی گفت:‌ پس از شیوع کرونا گرایش برخی از ساکنان گرگان و کردکوی برای دفن اموات به این روستا افزایش یافته که برخی سخت‌گیری‌های بهداشتی مرتبط با کرونا و البته گرانی قبر در شهری مثل گرگان رغبت روستازادگان شهرنشین را برای انتقال اموات به روستا بیشتر کرد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، سمیه قاسمعلی اظهار داشت: هر چند روستاییان با انتقال اموات و دفن آنها مخالفتی ندارند اما باید به فکر محدودیت های روستا هم بود و با اتخاذ راهبردی مناسب علاوه بر پذیرش اموات زیرساخت آرامستان روستا را هم تکمیل کرد.

وی گفت : نمی توان به موضوع انتقال افراد شهری به روستاها فقط با عینک بدبینی نگاه کرد چرا که افزایش تعلق خاطر روستازادگان شهرنشین به زادگاه آبا و اجدادی با دفن یکی از بستگان نزدیک بیشتر می شود که این اتفاق، فرصت مناسبی برای کمک به رشد و توسعه روستا با استفاده از توان و دانش و تجربه نیروهای جدید است.

معاون زیربنایی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان هم با اشاره به نیاز جدی و ضروری این شهر به فضای جدید برای دفن اموات گفت:  شرایط حاد کرونا و افزایش مرگ و میر روزانه در پیک های دوم و سوم در گرگان سبب شد مدیران شهری در سال گذشته در اقدامی فوری به فکر ایجاد یک آرامستان جدید برای گرگان باشند.

تصمیم مردم مانع بروز چالش کمبود قبر

مرتضی فاضلی‌عارف افزود: همزمان با شیوع گسترده کرونا و افزایش مرگ ناشی از این ویروس اگر مردم اموات خود را در مزارهای حاشیه شهر گرگان مانند بادو، قله حسن ، روشن آباد و قرن آباد دفن نمی کردند، ظرفیت  آرامستان امامزاده عبدالله گرگان کفاف اموات را نمی داد و چالشی بزرگ ایجاد می شد.

 وی ادامه داد: هنگامی که مرگ و میر روزانه کرونا و بیماری های مشابه در گرگان به رقمی در حدود ۱۵ تا ۲۰ فوتی رسیده بود و سرانجام دوره پایان این بیماران نامشخص بود، با قید فوریت زمینی در شمال گرگان برای مکان جدید آرامستان خریداری شد.

معاون زیربنایی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان افزود: از مجموع مساحت ۹ هکتاری مکان جدید، ۲ هکتار آن بدون معارض است و به همین دلیل مقدمات حفر حدود ۸۰۰ قبر در آن فراهم شده و پس از تکمیل ظرفیت به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ قبر خواهد رسید.

بگفته وی فاز نخست آرامستان جدید که حداکثر قبرهای آن ۲ طبقه است در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و تا آن زمان هم تلاش می کنیم زمین‌های پیرامونی امامزاده عبدالله برای دفن اموات آماده شود .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.