گلستان دارای ۴۸۲ هزار هکتار عرصه جنگلی در نوار جنوبی استان و ۸۶۴ هزار هکتار عرصه مرتعی در شمال استان است و زیبایی عرصه های منابع طبیعی آن به ویژه در فصل بهار جمعیت زیادی را برای اتراق، پیاده روی و کوهپیمایی به سوی خود می کشاند که عمل کردن مردم به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا و حضور نیافتن در این عرصه ها به خوبی در کاهش آسیب به طبیعت نسبت به سال های پیش قابل مشاهده است.

با گذر از حاشیه عرصه های جنگلی در گلستان به ویژه در بوستان ها و پارک های جنگلی و تفرجگاهی مرتعی می توان مشاهده کرد که اثری از کوبیدگی خاک بر اثر حضور گسترده مردم و خودروهای آنان نبوده و جایگزین آن جوانه های گیاهان و سبز شدن نهال های گونه های درختی پای درختان مسن است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: به دنبال اوج گیری شیوع کرونا در اواخر اسفند ماه سال ۹۸ و متعاقب آن ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و در راس آن ها طرح فاصله گذاری اجتماعی که به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسید، ورود و حضور هم مردم و گردشگران به بوستان ها، پارک های جنگلی و تفرجگاه های مرتعی ممنوع شد.

ابوطالب قزل سفلو افزود: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی توانست نقش مهم و کلیدی در ارتقا پایداری، سلامت و بهبود کیفیت و کمیت رویشگاه های طبیعی ایفا کند که آثار آن در عرصه های طبیعی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: امسال حضور نیافتن مردم در عرصه های منابع طبیعی استان که هر ساله بیش از ظرفیت پارک ها و بوستان جنگلی و تفرجگاهی مرتعی استان رخ می داد، فرصت خوبی را برای رشد نهال های جوان، پاجوش ها و فعالیت گسترده میکرو ارگانیسم ها و توسعه پوشش گیاهی "زیراشکوب جنگلی" فراهم کرد.

وی بیان کرد: از جمله عوامل موثر در تحقق تنفس دوباره طبیعت استان می توان به لگد کوب نشدن نهال های جوان، آسیب فیزیکی نرساندن به درختان، کوبیده نشدن خاک جنگل ها و مراتع در اثر ورود خودرو و انسان به ویژه در روز ۱۳ فروردین و در نهایت از بین نرفتن میکرو ارگانیسم های فعال در اثر حرارت ناشی از اجاق های موقت گردشگران و غیره اشاره کرد.

قزل سفلو اضافه کرد: همچنین در مناطق شمالی و شرقی استان گلستان که گردشگری عمدتا در مناطق مرتعی صورت می گیرد علاوه بر موارد فوق، این عدم حضور در مرحله گلدهی گونه های مرتعی و سبز شدن بذور مرتعی، افزایش کمی کیفیت مراتع را به همراه داشت.

وی گفت: با این وجود از هم استانی ها انتظار می رود با بازگشایی پارک ها، بوستان ها و تفرجگاه ها، قواعد گردشگری سازگار با طبیعت و حداقل آسیب به رویشگاه ها را مد نظر قرار دهند.

زنگ خطر کوبیدگی خاک در عرصه های منابع طبیعی گلستان به ویژه جنگل‌ و مراتع گلستان به صدا درآمده بود و کارشناسان منابع طبیعی و دوستداران این حوزه می خواستند از ورود خودروها و حضور بیش از ظرفیت پارک ها و تفرجگاه ها در ایام تعطیلات به ویژه نوروز جلوگیری شود که شیوع کرونا، فرصت نجات طبیعت را در این خطه فراهم ساخت.

کرونا  که ویروس عامل آن از طریق ریز قطرات فرد آلوده در هوا و نیز اشیای آلوده منتقل می‌شود و هنوز دارو و واکسن مشخصی برای آن  شناسایی نشده،  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۹۸) در شهر ووهان در مرکز چین گزارش شد و  اواخر بهمن ماه ۹۸ به طور رسمی به ایران راه یافت.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۹۵ هزار و ۶۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۶ مورد ابتلای قطعی و جدید به بیماری کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با این حساب تاکنون ۹۵ هزار و ۶۴۶ مورد ابتلا به این بیماری در کشور ثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.