سیدابراهیم حسینی روز دوشنبه با ارسال گزارشی به ایرنا ابراز داشت: حجم صادرات پارسال گلستان در مقایسه با سال قبل از آن (۹۷) که در مجموع ۲۵۳ میلیون دلار بود، کاهش یافته که تعدیل ۳۰ درصدی ارزش گذاری کالاهای صادراتی و وقوع سیل در دو ماه ابتدایی ۹۸ و شیوع ویروس کرونا در ماه پایانی آن از دلایل اصلی کاهش صادرات استان است.

وی گفت: پلی استایرن، لبنیات، لوله و پروفیل آهنی، میلگرد، سیمان، ید، سقف و دیوار پوش پلاستیکی از مهمترین اقلام صادراتی گلستان در سال ۹۸ بود که به کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکمنستان و افغانستان صادر شد.

حسینی در خصوص واردات گمرکات گلستان نیز گفت: پارسال حدود ۴۸ هزار تن انواع کالا به ارزش ۷۰ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۳ دلار وارد استان شده که عمده آن شامل غلات، دانه روغنی و مواد اولیه خط تولید از کشورهای مختلف نظیر قزاقستان، چین و ترکمنستان بود.

وی اضافه کرد: درآمد وصولی گمرکات گلستان در سال گذشته افزون بر ۴۴۱ میلیارد ریال بوده که در همسنجی با سال قبل از آن حدود ۱۶۷ درصد افزایش داشت.

مدیرکل گمرکات گلستان به ورود و خروج مسافر از مرز اینچه برون گنبد در سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: در مجموع ۵۲ هزار و ۸۹۹ مسافر غالبا از ترکمنستان و بیشتر در قالب تجارت چمدانی یک روزه ورودی داشتیم که ۵۲ هزار و ۸۲۴ نفر آن به کشورشان بازگشتند.

به گزارش ایرنا اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.