اللهیار صحرایی امروز دوشنبه در پایان برگزاری کارگاه آموزشی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر استان گلستان در گرگان اظهار داشت: ایده این طرح از یونسکو گرفته شده اما با بومی سازی و تلفیق آن با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، در بسیاری از شهرهای کشور اجرا شده و یا در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: در طرح شهر خلاق فرهنگ و هنر ایران به ۱۰ حوزه فرهنگ‌ و هنر شامل هنرهای تجسمی، نمایش، سینما، موسیقی، رسانه، بازی های رایانه ای، مد و لباس، کتاب، چاپ و تکثیر و بسته بندی توجه ویژه شده است.

مسوول کلان برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: محیط و منابع انسانی خلاق در نظریه شهر خلاق فلوریدا، ۲ عامل تاثیرگذار در اجرای این طرح بوده و پیش‌نیاز شهر خلاق محسوب می شوند.

نظریه شهر خلاق که اولین بار توسط ریچارد فلوریدا مطرح شد، پاسخی به رشد فزاینده شهرنشینی و مشکلات ناشی از آن بود.

صحرایی ادامه داد: در شهر خلاق به دنبال تحول در مدیریت شهری با توجه به ظرفیت های فرهنگی و هنری آن شهر و استفاده حداکثری از آن برای رفع مشکلات و نارسایی ها هستیم بطوری‌که افراد دارای ایده و نظر در خصوص اداره شهر با برنامه ریزی مشارکتی بتوانند در مدیریت شهری نقش آفرینی کنند.

مشاور برنامه ریزی دفتر مطالعات راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اجرای پروژه شهر خلاق فرهنگ و هنر از سال گذشته آغاز شده و بعد از ارسال فراخوان، ۳۵۷ شهر متقاضی شرکت در این طرح هستند.

صحرایی بیان کرد: دوره های آموزشی شهر خلاق فرهنگ و هنر تاکنون در ۱۴ استان برگزار شده و در هفته آینده هم در چند استان متقاضی دیگر آموزش متقاضیان پایان خواهد یافت.

وی بیان داشت: شهرهایی که دوره های آموزشی را برگزار کرده اند تا ۲۰ آذر فرصت دارند طرح ها و موضوعات تفضیلی خود را پس از تایید شهردار و شورای شهر، مدیران فرهنگ و ارشاد شهرستان ها و رییس انجمن های فرهنگی و هنری به دبیرخانه شهر خلاق ارسال کنند تا پس از تایید نهایی، شبکه شهر خلاق موضوعی ایجاد شود.

شورای برنامه ریزی شهر خلاق از فرماندار، شهردار، مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران دستگاه های متولی امر فرهنگ و هنر، مدیران بخش های خصوصی فرهنگ و هنر، صنوف، انجمن ها و تشکل های مرتبط با این حوزه تشکیل شده است.

کارگاه آموزشی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر استان گلستان، با حضور ۲۲ متخصص این حوزه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

در استان گلستان شهرهای گرگان، رامیان، کردکوی، علی‌آبادکتول، مینودشت، گنبدکاووس، بندرگز، آق قلا و کلاله  با توجه به ظرفیت و پتانسیل آن شهرها در بخش های مختلف فرهنگی و هنری به عنوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پیشنهاد شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.