به گزارش خبرنگار ایرنا، داود خسروی روز یکشنبه در جلسه شورای اداری گنبدکاووس که باحضور مدیرکل هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان برگزار شد، گفت: در جریان بارش شدید باران در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای آغازین امسال و وقوع سیل در برخی نقاط استان درمجموع ۲۱ هزار واحد مسکونی در گلستان دچار خسارت شدند.

وی افزود: از واحدهای مسکونی خسارت دیده گلستان، پنج هزار واحد در شهرستان گنبدکاووس بود که ۳۵۵۰ واحد آن نیاز به تعمیرات و ۱۴۵۰ واحد نیز نیاز به بازسازی و احداث مجدد داشت که عملیات واحدهای نیازمند تعمیرات پایان یافته و پرونده ۹۰ درصد واحدهای احداثی در بانک‌ها منجر به عقد قرارداد شده است.

خسروی اضافه کرد: عملیات اجرایی بسیاری از واحدهای مسکونی نیازمند احداث در گنبدکاووس شروع شده و پیشرفت فیزیکی آنها بالاتر از میانگین استان گلستان است ضمن اینکه احداث مسکن برای ۲۰ خانوار سیل‌زده این شهرستان که ملک آنها درحریم رودخانه بود، با واگذاری زمین معوض در آینده نزدیک شروع می‌شود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گلستان نیز در این جلسه از پرداخت ۴۷ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سیل به ۳۰ روستای گنبدکاووس خبر داد و اظهار داشت که این اعتبارات برای بهسازی معابر داخل روستاها بوده و به غیر از اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌باشد.

علی نصیبی گفت: علاوه بر اعتبارات ذکر شده، از محل ماده ۵۸ نیز مبلغ هفت میلیارد ریال به ۲۲ روستا و در اردیبهشت امسال هم از محل اعتبارات ابتدایی سیل مبلغ چهار میلیارد و ۸۰۰ میلون ریال به ۱۵ روستای گنبدکاووس پرداخت شد و امروز نیز پایگاه آتش نشانی روستای سلطانعلی به یک دستگاه خودروی آتش نشانی به ارزش هشت میلیارد ریال مجهز شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای تشکیل دهیاری‌ها در مناطق روستایی گنبدکاووس تعداد ۱۳ دستگاه بیل مکانیکی و ۲۷ دستگاه خودروی حمل زباله در اختیار روستاهای بخش مرکزی و داشلی برون این شهرستان گذاشته شده است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان نیز در این جلسه از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و ایمن سازی محور گنبدکاووس به اینچه برون خبر داد و گفت: امسال برای اجرای آسفالت جاده برخی روستاهای این شهرستان نیز مبلغ ۵۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

حسین محبوبی افزود: پروژه راه آهن اینچه برون به گنبدکاووس درمرحله مطالعات قرار دارد و تلاش داریم با راه اندازی این خط ریلی، این شهرستان به شبکه سراسری راه آهن متصل شود.

وی از پیش بینی اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای اجرای زیرسازی و آسفالت ۱۰ کیلومتر از جاده ترانزیتی موسوم به نفت گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: این اداره کل برای تامین زمین مورد نیاز افزون بر ۲۰ خانوار سیل زده این شهرستان که ملک آنها درحریم رودخانه بوده مشکلی ندارد و طی یک هفته این زمین واگذار می‌شود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان نیز دراین جلسه کل بودجه شهرداری‌های استان برای سال جاری را ۵۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این مبلغ ۸۲۰ میلیارد ریال آن سهم شهرداری گنبدکاووس است که در ۶ ماه نخست امسال ۴۲ درصد آن محقق شده است.

طیبه خلیلی افزود: از مجموع ۳۴۰ میلیارد ریال تحقق بودجه امسال شهرداری گنبدکاووس مبلغ ۷۰ میلیارد ریال آن کمک دولتی بوده و بقیه از محل درآمدهای کوششی شهرداری حاصل شده است ضمن اینکه از محل اعتبارات سیل امسال نیز ۲۱۵ میلیارد ریال به شهرداری این شهر اختصاص یافته است.

وی همچنین با تاکید برضرورت ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری‌های گلستان اضافه کرد: مشارکت دادن مردم در پروژه‌های مدیریت شهری یک الزام است که بایستی برای تحقق آن تلاش شود زیرا مشکلات شهرها صرفا با اعتبارات دولتی رفع نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان نیز در این جلسه با قدردانی از ستاد مدیریت بحران گنبدکاووس در سیل روزهای آغازین امسال، روند پرداخت تسهیلات و اعتبارات برای جبران خسارت‌های این رخداد طبیعی را در دو بخش مسکن و کشاورزی استان را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت که در مجموع ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات و اعتبار برای جبران خسارت سیل به این شهرستان  پرداخت شده است.

امیر قادری همچنین از پیش بینی ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث پایگاه مدیریت بحران شرق گلستان در گنبدکاووس خبر داد و ابراز امیدواری کرد با احداث این پایگاه مدیریت بحران در حوادث شرق گلستان بهبود یابد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.