میرمحمد غراوی روز پنجشنبه در جلسه‌ با کمیته‌های فنی نظام مهندسی ساختمان گلستان اظهار داشت: نظام مهندسی گلستان اقدامات موثری در رعایت مبحث ۱۹ ساختمان و الگوی رعایت مصرف انرژی داشته که از جمله آنها می توان به نظارت بیشتر بر استفاده از عایق های پوششی مناسب، سیستم های روشنایی در حوزه رعایت الگوی مصرف و صرفه جوئی اشاره کرد.

در مبحث ۱۹ مقررات ملی، ضوابط مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان تعیین می‌شود. برای این منظور، روش‌های طرح، محاسبه و اصول کلی اجرای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی، سیستم‌های تاسیسات گرمایی، سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تامین آب گرم مصرفی، و الزامات طراحی سیستم روشنایی الکتریکی در ساختمان‌ها، برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن صرفه جویی در مصرف انرژی باید فرهنگ سازی شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به عنوان یک سازمان مردم نهاد و همکار دولت می تواند در این راستا نقش زیادی داشته باشد.

غراوی با تاکید بر اجرای کامل طرح ساختمان پایدار در استان گفت که برای پیگیری اجرای این نظام نامه ساختمان پایدار باید کمیته ای متشکل از اعضای کمیسیون نظارت شورای فنی استان و کارگروه مصالح و شورای مسکن استان تشکیل شود.

ساختمان پایدار در حوزه پدافند غیرعامل برای ساختمان های اداری و دولتی مطرح می شود که بتوانند در برابر حوادث و بحران ها مقاومت و ایستادگی داشته باشند.

این ساختمان ها باید طوری طراحی شوند تا ضمن رعایت مکانیزم های لازم، تفکر امنیتی بودن ساختمان ها دولتی را از اذهان عمومی پاک کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان تاکید کرد: برای اجرای بهتر طرح ساختمان پایدار می‌‍توان از مکانیزم های تشویقی از جمله کاهش هزینه های مهندسی و نقشه برداری و نقشه کشی و هزینه های مربوط به پروانه های ساخت و بهره برداری استفاده کرد.
غراوی به بحث سیما و منظر شهری اشاره کرد و بیان داشت: ساختمان ها طوری طراحی و ساخته شوند تا با موازین شهری و نمادها و المان های شهری همخوانی داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.