براساس اعلام آب منطقه ای به ایرنا، علی نظری اظهار داشت: باتوجه به هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع بارش در ارتفاعات جنوب و شرق استان و روند ذوب برف ارتفاعات که منجر به افزایش و تداوم آبدهی در رودخانه های بالادست استان شده، وقوع سیل محتمل است.
به گفته وی، امروز 19 فروردین 98 آبدهی رودخانه اصلی گرگانرود در بالادست شهر گنبدکاووس حدود 84 متر مکعب بر ثانیه ودربالادست سد وشمگیر (روستای قزاقلی) حدود 93 متر مکعب برثانیه است.
به گزارش ایرنا گرگانرود یکی از مهمترین رودخانه‌های شمال شرق ایران از رشته‌کوه آلاداغ در بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی 200 کیلومتر و گذشتن از نواحی ترکمن صحرا وارد دشت گرگان شده و از ناحیه خواجه نفس در نزدیکی گمیشان به دریای خزر می‌ریزد.
رودخانه قره سو از چند شهر گلستان عبور کرده و در ادامه به خلیج گرگان در دریای خزر می ریزد.
طغیان قره سو و دیگر رودخانه های بزرگ گلستان پس از بارش سنگین اواخر سال گذشته منجر به بروز سیلاب در برخی شهرهای استان منجر شد که تبعات آن با وجود گذشت بیست روز از جریان سیل همچنان دامنگیر این مناطق است.
نظری همچنین تصریح کرد: میزان بارش در استان، از ابتدای سال آبی (مهر 97) تا 19 فروردین سال جاری، 586 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره درازمدت 75 درصد و نسبت به سال آبی گذشته حدود 86 درصد افزایش نشان می دهد.

*انتقال بخشی از دبی رودخانه زرین گل به شن چال های برداشت مصالح
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین گفت: جهت انحراف آب رودخانه زرین گل و انتقال بخشی از آن به شن چال های برداشت مصالح در علی آبادکتول، پس از هماهنگی با فرمانداری و مالکین، کانالی به طول 200 متر و عمق 2 متر بر روی این رودخانه احداث شد.
وی افزود: با احداث این کانال بخشی از آّب رودخانه زرین گل به شن چال های برداشت مصالح منتقل ویک متر مکعب بر ثانیه از آب ورودی به رودخانه گرگانرود که در نهایت به شهر آق قلا وگمیشان وارد می شود ،کاسته شده است
به گفته وی، این اقدام در جهت فروکش کردن سیلاب و کاهش ورودی آب به بالادست شهرهای آق قلا و گمیشان انجام شد.
1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.