مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان در‌باره شرایط مدارس مناطق سیل‌زده گفت: همکاران ما در سازمان نوسازی مدارس باید در صورت ایمن بودن مدارس سیل‌زده و حضور دانش آموزان به ما تاییدیه بدهند و پس از ارسال تاییدیه ما آنها را به فضای مدرسه می‌بریم.

احسان گوهری (مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین وضیت مدارس مناطق سیل‌زده استان گلستان گفت: حدود ۳۱۲ مدرسه در استان گلستان در جریان سیل و طوفان آسیب دیدند. این آسیب‌ها در همه شهرستان‌ها وجود داشت و البته در برخی از شهرستان‌ها جزئی‌تر بود، همچنین ما شاهد آبگرفتگی و تخریب کامل مدراس در برخی مناطق هستیم، اما دو شهرستان آق‌قلا و گمیشان بیشتر تحت تاثیر این حادثه قرار گرفته‌اند، پس از آن شهرستان گنبدکاووس و بندرترکمن شرایط حادتری داشته‌اند.

وی ادامه داد: با مدیریتی که صورت گرفته مدارس گنبدکاووس امروز دایر است و همه دانش آموزان در کلاس درس حاضر شدند. ولی در شهرستان آق‌قلا و گمیشان ما آمادگی لازم را داشتیم تا با اقداماتی ازجمله شیفت بندی و جانمایی کانکس‎ها، کلاس‎ها را برگزار کنیم، اما فرماندار این دو شهرستان درخواست داشتند که یک هفته دیگر تعطیلی مدارس این دو شهرستان تمدید شود و ستاد بحران استان نیز این تمدید را پذیرفت.

گوهری گفت: در حال حاضر یک سری از هموطنان سیل زده ما در برخی از مدارس شهرستان آق‌قلا و گمیشان اسکان دارند. همچنین پیش‌بینی شده که برای هفته آینده موج جدید بارش‌ها را خواهیم داشت. حتی اگر شرایط برای حضور دانش آموزان در مدرسه آماده شود، شرایط محیطی آماده نیست، زیرا آب همچنان در خیابان‌‎های آق قلا جاری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در پاسخ به این سوال که آسیب‌های وارد شده به مدارس بیشتر در چه زمینه‌ای بوده است؟ گفت: ما همه نوع آسیب را مناطق سیل زده داریم و به همه تجهیزات از جمله موتورخانه‌ها، وسایل سمعی بصری مدارس و... آسیب وارد شده است و یک بخشی از آسیب‌ها هم مربوط به ساختمان مدارس بوده است، به هر حال این مدارس ۱۶ روز در آب بوده‌اند و از این رو آسیب جدی به آنها وارد شده است.

وی اشاره کرد: همکاران ما در نوسازی مدارس باید به ما تاییدیه بدهند که فضای مدارس خطری برای دانش آموز ندارد و بعد از این که  تاییدیه دادند دانش آموزان را به فضای مدرسه می‌بریم.ضمن اینکه طبق تاکیدات وزیر ما باید بازگشایی ایمن را در مدارس داشته باشیم.

گوهری در خصوص مدارس آسیب دیده در شهرستان آق‌قلا و گمیشان گفت: در شهرستان آق‌قلا حدود ۱۰ تا ۱۲ مدرسه نزدیک یک ونیم تا دومتر در زیر آب بوده‌اند. آب در آق‌قلا تا دیروز فروکش کرده بود ولی به دلیل آب شدن برف‌ها و باران باعث می‌شود این شرایط سخت ادامه داشته باشد. این ۱۰ تا ۱۲ مدرسه در آق‌قلا کماکان در داخل آب هستند. در شهرستان گمیشان حدود ۲۰ مدرسه که از قبل هم نیاز به تخریب و بازسازی داشتند دچار آبگرفتگی شده‌اند و باید برای ایمنی کامل این مدارس تامل بیشتری صورت بگیرد.

او افزود: حدود ۶۰ کانکس که کاربرد آموزشی دارند و به شکل کلاس درس طراحی شده‌اند به این شهرستان ارسال خواهد شد و انشالله با ایجاد شیفت مخالف و در نظر گرفتن سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان تلاش داریم که کلاس‌های درس را دایر کنیم تا اختلالی برای آموزش دانش‎آموزان به وجود نیاید.

گوهری خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات میدانی که انجام داده بودیم می‌دانستیم که ۱۰ تا ۱۲ مدرسه آق‌قلا ممکن است تا یک هفته، ده روز دیگر هم این مشکلات را داشته باشند و پیش‌بینی ما این بود که دانش آموزان را به شیفت مخالف مدارس دیگر ببریم و یا برای آنها کانکس بگیریم. آموزش و پرورش تلاشش را کرده اما متاسفانه شرایط محیطی حتی برای خانواده‌ها هم فراهم نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش  استان گلستان در پایان اظهار داشت: اداره بهداشت باید مدارس را گندزدایی کند چون مشکلات زیادی برای مدارس پیش  آمده به عنوان مثال سرویس بهداشتی مدراس پر از گل و لای شده و قابل استفاده برای دانش‌آموزان نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.