به گزارش ایرنا غلامرضا کیانی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: گلستان با کمبود منابع آبی، شوری خاک و آب در شمال استان مواجهه است که انجام تحقیقات تخصصی می تواند این مشکل اساسی را برطرف کند.
وی افزود: زهکشی زمین ها، خشکه کاری برنج و حذف هدر رفت آبیاری به روش سنتی و کشاورزی حفاظتی، از مهمترین روش های افزایش بهره وری آب زراعی است که باید در گلستان بیشتر به کار گرفته شود.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم در این جلسه به راه اندازی سایت تحقیقات تخصصی خشکه کاری برنج کشور در گلستان تا پایان سال خبر داد و گفت: این سایت تحقیقاتی با هدف مدیریت آب زراعی و توسعه خشکه کاری برنج در استان فعالیت خود را آغاز می کند.
وزارت جهادکشاورزی ابتدای امسال کشت شالی به صورت غرقابی را در استان گلستان ممنوع اعلام کرده بود.
فرجی در ادامه گفت: مطالعه طرح خشکه کاری برنج برای جایگزینی شیوه سنتی و پُر آب بَر فعلی در مرکز تحقیقات جهاد کشارزی استان در حال انجام است که با راه اندازی این سایت، تحقیقات تخصصی با شتاب بیشتری پیگیری خواهد شد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، کاهش 40 درصدی مصرف آب زراعی، کاهش 40 درصدی هزینه زراعت و همچنین جلوگیری از تخریب خاک را از فواید خشکه کاری برنج در مقایسه با روش غرقابی برشمرد.
پیش از این مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفته بود: تا 3 سال آینده در 40 هزار هکتار از اراضی استان به روش خشکه کاری برنج تولید می شود و با این کار 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
امسال در 500 هکتار از اراضی گلستان به روش خشکه کاری برنج تولید شد.
طبق گزارش دستگاه های مرتبط از جمله شرکت آب منطقه ای، فقط 15 هزار هکتار از زمین های گلستان قابلیت کشت برنج به روش غرقابی را دارند اما سال گذشته در 80 هزار هکتار از اراضی استان شالی به این روش کشت شد.
به گفته کارشناسان، میانگین مصرف آب برای کشت هر هکتار شالی بین 12 تا 15 هزار مترمکعب است که این رقم در برخی مناطق استان به دلیل گرما و تبخیر بالا یا بافت خاک به 18 هزار مترمکعب نیز میرسد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان همچنین راه اندازی سایت تحقیقات تخصصی دانه روغنی کنجد در گرگان را اقدامی دیگر برای معرفی جایگزین روش غرقابی برنج اعلام کرد و گفت: اکنون بذر کنجد رقم ناشکوفا با نیاز آبی پایین و مقاومت بالا در برابر خشکی به مرحله تکثیر رسیده است.
وی افزود: کنجد بهترین جایگزین و باصرفه ترین محصول به جای کشت برنج در گلستان است که ترویج کاشت آن علاوه بر درآمد بالا، منابع آب زیرزمینی استان را حفظ می کند.
معاون آموزشی مرکز مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم در این جلسه گفت: ارایه آموزش به فعالان بخش کشاورزی، نیاز مهم گلستان برای بهره وری بیشتر است.
محمدعلی آقاجانی افزود: گلستان بیش از 150 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی دارد و اجرای دوره های آموزشی با موضوعات گوناگون برای آن ها در دستور کار قرار دارد.
طبق گزارش رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این مرکز 12 پایگاه و ایستگاه تحقیقاتی دارد که سالانه 200 پروژه تحقیقاتی را آن مطالعه و اجرا می شود.
6204 /3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.