به گزارش خبرنگار ایرنا، تقی کمال غریبی روز دوشنبه ایرنا اظهار داشت، اجرای روش های نوین آبیاری در 15 هزار هکتار، زهکشی 50 هزار هکتار از اراضی شوره زار و کم بازده، مرمت آب بندان ها، تجهیز و نوسازی اراضی 7 شهرستان و انتقال آب اراضی شیب دار در یک هزار و 700 هکتار، بخشی از مهم ترین مصوبات سفر کاروان دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: اجرای کامل این مصوبات با تخصیص به موقع اعتبارات می تواند زمینه ساز رونق و تحولی بزرگ در کشاورزی استان و حرکت به سمت افزایش درآمد کشاورزان باشد.
رییس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید 24 و 25 دی ماه به گلستان سفر کردند.
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین بر لزوم اجرای روش های نوین برای آبیاری اراضی و کاهش مصرف غیرکارشناسانه آب اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه های قابل بهره برداری در دهه فجر امسال، روش های نوین آبیاری در 2 هزار و 500 هکتار با اعتبار 400 میلیارد ریالی است.
کمال غریبی ادامه داد: هم اکنون طرح آبیاری نوین تحت فشار در 5 هزار و 100 هکتار اراضی گلستان با اعتبار 780 میلیارد ریالی در حال اجرا است.
وی به برنامه دولت برای استفاده مطلوب و حداکثری از اراضی استان اشاره کرد و گفت : یکی از اقدامات مورد توجه دولت در این بخش، زهکشی زمین های شوره زار و کم بازده شمال گلستان است .
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: همزمان با دهه فجر امسال ، بهره برداری از 22 هزار هکتار زمین های زهکشی شده استان آغاز می شود که یکی از نتایج آن، افزایش بهره وری زمین ها و بیشتر شدن سطح تولید است.
استان گلستان در قسمت شمالی خود 280 هزار هکتار زمین های شوره زار و کم بازده دارد.
طرح زهکشی 280 هزار هکتار از زمین های مناطق شمالی گلستان نخستین بار در جریان سفر آذرماه 93 دولت تدبیر و امید به استان با تصویب انجام 22 هزار هکتار آن آغاز شد.
اجرای این طرح مزایای زیادی از جمله بهبود وضعیت خاک، کنترل و رفع سیلاب های فصلی و روان آب ها، افزایش تولید و درآمد کشاورزان و متعاقب آن ایجاد اشتغال پایدار دارد.
بهبود وضعیت اصلاح خاک، مهار خسارت های ناشی از سیل و بارندگی، بهبود معیشت کشاورزان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان مناطق مرزی به شهرها و توقف ریزگردها را از دیگر مزایای اجرای کامل طرح زهکشی اراضی شوره زار مناطق شمالی استان گلستان برشمرد.
به گفته کارشناسان با اجرای طرح زهکشی اراضی شمالی گلستان حداقل 50 تا 60 درصد به تولید فعلی این اراضی اضافه شده که در مقیاس 280 هزار هکتاری این طرح رقم درآمدی بالایی را نصیب کشاورزان منطقه که غالبا از اقشار کم درآمد استان هستند، می کند.
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین به دیگر طرح های قابل بهره برداری جهاد کشاورزی در دهه فجر اشاره کرد و گفت: احداث و بهسازی 200 کیلومتر کانال آبیاری با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال، احداث و مرمت جاده‌ بین مزارع به طول یک‌هزار و 500 کیلومتر و اعتبار 100 میلیارد ریال، یک هزار و 48 هکتار تجهیز و نوسازی خشکه‌سازی با اعتباری 477 میلیارد ریال از جمله پروژه های قابل بهره برداری این ایام است.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.