پریسا سادات عظیمی خبرنگار ایران نوشت: استان گلستان قطب‎ کشاورزی محسوب می‎شود که تامین نهاده‎های این بخش و حمایت مسوولان برای استمرار تولید حائز اهمیت است؛ این در حالیست که تامین کود برای زراعت و کشت پاییزه طی این روزها دغدغه‎ کشاورزان گلستانی شده است.
کشاورزان گلستان در سال زراعی جاری برای آغاز کشت برخی محصولات پاییزه بویژه گندم با مشکل تامین کود مواجهند در حالی که بیشترین سطح زیرکشت محصولات پاییزه این استان مربوط به گندم است و کشاورزان با توجه به اقلیم متفاوت و قرار داشتن زمین‌های زراعی در مناطق کوهستانی و دشت، از مهر تا اواخر آذر ماه به کشت این محصول مشغول هستند.
به ‌گفته برخی از کشاورزان گلستان، از زمانی که (ابتدای تیرماه امسال) شرکت‎های پتروشیمی مبنای قیمت‌گذاری کود اوره تحویلی به بخش کشاورزی را قیمت ارائه شده در بورس قرار داده‌اند، کشاورزان با مشکل افزایش قیمت فروش و کمبود این نهاده مواجه شده‌اند.

*کمبود کود و افزایش قیمت این نهاده
یک کشاورز گلستانی در گفت‌و‌گو با ایران با اشاره به مشکلاتی که برای تأمین کود کشت پاییزه خود تاکنون داشته، اظهار داشت: از اواخر سال گذشته در استان شاهد کمبود کود و افزایش قیمت این نهاده بودیم، وقتی این مشکلات را از مسئولان مربوطه پیگیری می‌کنیم، دلایل مختلفی را ارائه می‌کنند.

*انتقاد از کم ‎توجهی مسئولان به مشکلات کشاورزان
کشاورز دیگری از این خطه شمال کشور با انتقاد از کم ‎توجهی مسئولان به مشکلات کشاورزان گلستان، گفت: قیمت نهاده‎ها چند برابر افزایش داشته اما قیمت محصولات کشاورزی افزایش چندانی پیدا نکرده و این به معنای متضرر شدن کشاورز و تولیدات این بخش است. متأسفانه هزینه‎های بخش کشاورزی در چند سال اخیر رشد داشته اما به‌دنبال آن هیچ تدبیری برای درآمد کشاورزان اتخاذ نشده است.
علی قلی ایمانی نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور و دبیرخانه کشاورز گلستان نیز در گفت‌و‌گو با ایران، در این خصوص اظهار داشت: اواخر بهار و اوایل تابستان که کشت تابستانه داشتیم کشاورزان دغدغه‌ای برای تأمین کود نداشتند اما از زمانی که مشکلات کامیونداران اتفاق افتاد و بار کود بموقع به دست کشاورز نرسید، هجمه‌ای برای دریافت کود در استان ایجاد شد که ولع کشاورز را برای دریافت کود دوچندان کرد زیرا کشاورز کود مصرفی خود را بموقع دریافت نمی‌کرد. گلستان هم استانی است که طی سال، کشاورزی در آن جریان دارد و مربوط به فصل مشخصی نیست. از این‌رو کشاورزان به‌طور مداوم باید نهاده‌های کشاورزی از جمله کود در اختیار داشته باشند.
ایمانی در عین حال به کارخانه‌های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: کارخانه‌های پتروشیمی هم معتقدند که کود کیسه‌ای 50 کیلویی با قیمت 38 هزار و 500 تومان برایشان مقرون به صرفه نیست و اقدام به گران کردن کود تولیدی خود کردند. اما با پیگیری‌ ریاست جمهوری و دستور ایشان به این کارخانه‌ها مبنی براینکه چون سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند باید قیمت کود هم به‌همان قیمتی که سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده تعیین می‌کند، به کشاورز بدهند، موجب شد این کارخانه‌ها به‌صورت قطره چکانی کود را به کشاورزان برسانند. این مسأله همچنین باعث شد کشاورزان حریص شوند و سهمیه‌ای را که مثلا برای 3 ماه نیاز دارند به‌طور یکجا بگیرند و ذخیره کنند، در حالی که قبل از این قضایا هر کشاورز ماهانه به اندازه نیازش یک تا 3 کیسه کود می‌گرفت.
به گفته وی برای هر هکتار زمین کشاورزی معمولا 3 پاکت کود نیاز است.
نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور، بازار گرمی دلال‌ها در این مورد را هم مزید بر علت دانست و تصریح کرد: متأسفانه وجود دلال‌ها و واسطه‌ها موجب شده هر کیسه کود 50 کیلویی که قیمت آن 38 هزار و 500 تومان است به قیمت 60 هزار تومان به کشاورز فروخته شود. مسوول به وجود آمدن چنین وضعیت و بازار سیاهی هم خود کشاورزان هستند زیرا اگر طمع نکنند و به مقدار نیازشان کود از مراکز مربوطه دریافت کنند دیگر مجبور به خرید کود با قیمت تقریباً 2برابر نمی‌شوند.
ایمانی معتقد است کود در گلستان به اندازه کافی موجود است البته شاید با کمی تأخیر به دست کشاورز برسد اما کمیاب نیست و می‌رسد. در هر صورت اگر خود کشاورزان همکاری کنند این مشکل حاد نخواهد شد.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.