عیدمحمد فاروقی روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: زغفران کاران متقاضی برای استفاده از این تسهیلات بانکی با کارمزد 6 درصد می توانند به شرکت تعاونی زعفران کاران وامنان آزادشهر مراجعه و با معرفی به بانک های عامل نسبت به تشکیل پرونده و دریافت وام اقدام کنند.
وی همچنین در خصوص ایجاد صنابع بسته بندی و فرآوری زعفران در استان، گفت: اکنون دو واحد بهره برداری بسته بندی زعفران با ظرفیت 230 کیلوگرم زعفران در استان فعالیت دارد.
فاروقی افزود: برای حمایت از سرمایه گذاران در حوزه بسته بندی و فرآوری زعفران در استان مشکلی وجود ندارد.
شرکت تعاونی زعفران کاران در روستای وامنان آزادشهر از سال 92 کار فرآوری و خشک کردن زعفران را با برند استان گلستان آغاز کرده است.
زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می رسد.
به گزارش ایرنا، کشت زعفران در روستای وامنان از توابع شهرستان آزادشهر واقع در شرق گلستان از20 سال آغاز شد و امروز با توسعه کشت این محصول و ایجاد درآمد برای روستاییان منطقه آوازه کشوری به خود گرفته است.
زمان برداشت زعفران در استان گلستان قبل از سرمای پاییزی بوده و بیشتر از میانه مهر آغاز و تا نیمه های آبان انجام می شود.
طبق آمار سازمان جهادکشاورزی گلستان سطح زیر کشت زعفران در این استان حدود 235 هکتار می باشدکه 65 تا 70 درصد کشت ها بالای سه تا چهار سال و بقیه در سال های اول و دوم قرار دارند.
به ازای هر هکتار مزرعه زعفران در استان گلستان، چهار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.
به گفته کارشناسان باغبانی گلستان، میانگین عملکرد زعفران در هر هکتار در استان هشت کیلوگرم است که از میانگین کشوری حدود دو کیلوگرم بیشتر است و حتی در برخی از مزارع زعفران عملکرد تولید به 20 کیلوگرم در هر هکتار رسیده است.
بخشی از زعفران تولید شده در استان گلستان به مصرف ساکنان آن می رسد و بیشتر آن به صورت فله ای راهی بازارهای استان خراسان رضوی می شود.
گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 7 اقلیم از 13 اقلیم دنیا از قطب های کشاورزی و نیز کشت گیاهان دارویی به شمار می رود.
6204/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.