به گزارش ایرنا به طور معمول برداشت زیتون کنسروی از اوایل شهریور و زیتون روغنی از آبان هر سال در گلستان آغاز می شود و این برداشت به مدت 45 تا 60 روز ادامه دارد.
امسال قیمت توافقی خرید هر کیلوگرم زیتون از کشاورزان در استان گلستان 50 هزار ریال تعیین شده است.
معاون حوزه باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: 9 هزار و 307 هکتار باغ زیتون در استان وجود دارد که امسال پنج هزار و 707 هکتار آن بارور است.
محمد باقری افزود: به علت سرمازدگی باغ های استان در زمستان و تاثیر آن در کاهش میزان بارآوری درختان زیتون، کارشناسان جهاد کشاورزی پیش بینی می کنند که امسال سه هزار تن محصول برداشت شود که یکهزار و 200 تن آن کنسروی است.
به گفته وی، این در حالی است که قبل از سرمازدگی باغ های بارور زیتون، تولید این محصول در استان به حدود 15 هزار تن می رسید.
وی افزود: درختان بیشتر باغ های زیتون ایجاد شده در استان از ارقام 'کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، آریسونا، آرییکن، مانزالیا و ملکشاهی' است.
باقری اظهار داشت: رتبه گلستان در ایجاد باغ های زیتون در میان استان های کشور از لحاظ سطح زیر کشت دوم و از لحاظ تولید ششم می باشد.
سرپرست مدیریت صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم گفت: 15 واحد فرآوری زیتون اعم از کنسروی و روغنی با سرمایه گذاری 250 میلیارد ریال در استان فعال است.
عید محمد فاروقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این واحدها توان جذب و فرآوری 23هزار و 735 تن محصول زیتون را دارد.
وی گفت: با راه اندازی این واحدها برای 249 نفر فرصت اشتغال ایجاد شده است.
به گفته وی، فعالیت واحدهای فرآوری زیتون مانع از خروج این محصول به صورت خام از استان می شود.
استان گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومترمربع وسعت واقع در شمال ایران با جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا، از قطب های کشاورزی و باغی کشور به شمار می رود
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.