دوربین دام پرکاربرد‌ترین دوربین مداربسته برای فضای داخلی و یکی از محبوب‌ترین محصولات حوزه دوربین‌های امنیتی است که در مکان‌های مختلفی چون خانه‌ها، اداره‌جات و فضاهای عمومی به‌کار گرفته می‌شود. بازار دوربین های دام بسیار متنوع بوده که ممکن است باعث سردرگمی مشتریان شود.

در ادامه، نگاهی جامع به دوربین مداربسته دام انداخته و آن‌ها را براساس رزولوشن، کیفیت لنز، توانایی‌های دید در شب و برخورداری از فناوری‌های IP یا HD بررسی خواهیم کرد. همچنین به تاثیر این عوامل کلیدی بر قیمت دوربین دام نیز پرداخته خواهد شد.

مشخصات و قیمت انواع دوربین دام

رزولوشن

رزولوشن یک دوربین دام تعیین‌کننده وضوح و شفافیت تصویر ضبط‌شده توسط آن بوده و یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب محصول مناسب است. دوربین‌های مداربسته با رزولوشن بالاتر، تصاویر دقیق‌تری را ارائه داده و منجر به تسهیل شناسایی اشیا و اشخاص می‌شوند. طبیعتا قیمت دوربین‌های با رزولوشن بالاتر بیشتر خواهد بود. رزولوشن‌های مرسوم در دوربین Dome به شرح زیر هستند.

720p HD

این رزولوشن، کیفیت تصویر نسبتا قابل‌قبولی داشته و نیازهای حداقلی مشتری را برطرف خواهد کرد. وضوح تصاویر دوربین مداربسته دام با این رزولوشن به‌منظور نظارت عمومی کافی است.

1080p Full HD

این رزولوشن در دوربین دام تصاویر واضح‌تر و جزئیات بیشتری نسبت‌به 720p ارائه می‌دهد. رزولوشن 1080p گزینه‌ای مناسب برای امور نیازمند به تشخیص هویت است.

4K Ultra HD

وضوح و جزئیات تصاویر 4K مثال‌زدنی و بهترین در نوع خود بوده و تشخیص ظرافت‌ها در آن بسیار ساده و راحت است. این رزولوشن مناسب محیط‌های امنیتی و بسیار حساس است که نیاز به کیفیت تصویر حداکثری دارند.

کیفیت لنز

کیفیت لنز دوربین مدار بسته دام تاثیر مستقیمی بر وضوح و عمق تصویر ضبط‌شده دارد. کیفیت بالای لنز منجر به تقویت وضوح تصویر و کاهش به‌هم‌ریختگی آن خواهد شد. در ادامه، به متداول‌ترین لنزهای به‌کاررفته در دوربین های دام خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که نوع لنز تاثیر مستقیمی در قیمت دوربین دام دارد.

لنز ثابت

دوربین مداربسته مدل دام که با لنز ثابت ساخته می‌شود، گزینه‌های ثابتی جهت زوم و محدوده تصویر به کاربر ارائه می‌دهند و مناسب نظارت بر مکان‌هایی با محدوده از پیش تعیین‌شده هستند. این دوربین‌ها قیمت پایین‌تر و فروش بیشتری نسبت‌به دیگر نمونه‌ها دارند.

لنز وریفوکال

لنزهای وریفوکال دوربین مدار بسته دام به کاربران امکان تنظیم دستی طول فوکال را داده و انعطاف بیشتری در تغییر زاویه دید دارند. این قابلیت مناسب موقعیت‌هایی بوده که امکان تغییر مکان مورد‌نظر مطرح باشد.

لنز موتورایز

 

مقایسه انواع دوربین مداربسته دام در بازار (2)

 

دوربین مدار بسته سقفی مجهز به لنز موتوردار، قابلیت کنترل زوم و زاویه دید را به کاربر می‌دهد؛ در واقع می‌تواند به‌صورت دیجیتالی و از راه دور محدوده دید دوربین را دستکاری کند. این قابلیت مناسب نظارت بر مکان‌هایی با نیاز به زوم بر نقطه‌ای خاص است. طبیعتا قیمت این دسته از دوربین‌ها بیشتر از سایر محصولات خواهد بود.

دید در شب

ظرفیت دید در شب یکی از مهم‌ترین ویژگی انواع دوربین دام بوده که ارزش خود را در محیط‌های کم‌نور یا شب نشان می‌دهد. بسیاری از خرابکاری‌ها و سرقت‌ها در شب رخ می‌دهند؛ به همین خاطر پیش از تهیه دوربین بهتر است درکی کلی از فناوری‌های به‌کاررفته در آن درزمینه دید شب پیدا کنید. توانایی ثبت تصاویر شفاف در تاریکی منجر به تقویت سطح کلی امنیت خواهد شد. متداول‌ترین فناوری‌های دید در شب به‌کاررفته در دوربین Dome، مادون قرمز و استارلایت هستند. در ادامه، به این دو فناوری خواهیم پرداخت.

مادون قرمز

اکثر دوربین‌ها مجهز به فناوری IR هستند و از چراغ‌های LED مادون قرمز جهت روشنایی محیط استفاده می‌کنند. درواقع، نور نامرئی مادون قرمز منجر به روشنایی تصویر می‌شود. این فناوری به دوربین‌ها توانایی ثبت تصاویر سیاه‌و‌سفید را در تاریکی می‌دهد و البته که تصویر این دوربین ها در روز و نور کافی رنگی است. قیمت دوربین دام مادون قرمز از همتای استارلایتی خود پایین‌تر بوده و انتخابی اقتصادی‌تر برای کاربردهای روزمره است. برای کاربری های حساس تر باید سراغ دوربین های دید در شب رنگی بروید.

فناوری استارلایت

فناوری استارلایت عملکرد دوربین در نور کم را با افزایش حساسیت آن به نور بهبود می‌بخشد. دوربین بدین طریق توانایی تولید تصاویر رنگی حتی در حداقل نور را پیدا خواهد کرد. این قابلیت منجر به حفظ کیفیت تصاویر در محیط‌های تاریک می‌شود. دوربین‌هایی که بر پایه این فناوری ساخته شده‌اند بهترین انتخاب جهت تجهیز اماکن حساس و انبارها هستند.

فناوری به‌کاررفته (HD و IP)

تفاوت کلیدی بین دوربین دام HD و IP را می‌توان در نحوه انتقال و ذخیره داده‌های آن‌ها جست‌وجو کرد. درک تفاوت بین این دو فناوری کمک فراوانی به تصمیم‌گیری مشتریان خواهد کرد. انتخاب بین این دو مورد کاملا به نیاز و بودجه مشتری بستگی دارد و با بررسی مشخصات و قیمت انواع مدل‌هایی از دوربین دام در بازار می‌توانید تصمیم درستی بگیرد.

دوربین‌های IP

 

مقایسه انواع دوربین مداربسته دام در بازار (3)

 

دوربین‌های IP تصاویر ویدیویی را به‌صورت دیجیتالی ذخیره کرده و از طریق شبکه پروتکل اینترنتی انتقال می‌دهند. این امر منجر به افزایش کیفیت تصویر و انعطاف‌پذیری سیستم نظارتی شما شده و دسترسی از راه دور را نیز تسهیل می‌کند. این دوربین‌ها از قابلیت‌های پیشرفته چون تحلیل و یکپارچگی با سایر سیستم‌های امنیتی بهره می‌برند که آن‌ها را به انتخابی مناسب برای ادارات و اماکن تجاری و کاربری‌های حرفه‌ای بدل می‌کند.

دوربین‌های HD

دوربین‌های HD سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ را از طریق کابل‌های هم‌محور انتقال داده و تصاویری واضح و شفاف بدون‌نیاز به زیرساخت شبکه‌ای ارائه می‌دهند. با وجود کیفیت بسیار خوب این دوربین‌ها، نباید از محدودیت آن‌ها در زمینه کنترل از راه دور چشم پوشید. دوربین‌های HD انتخاب منطقی‌تری برای مقاصد خانگی به‌شمار می‌روند.

کدام مدل دوربین دام را بخریم؟

طبیعتا هرچه قیمت بالاتر باشد، قابلیت های دوربین مداربسته دام نیز بیشتر است. این دوربین‌ها ابزاری الزامی جهت تامین امنیت و ایمنی محیط‌های مختلف هستند. بنابراین هنگام خرید محصول، علاوه بر توجه به قیمت دوربین دام باید عواملی چون اعتبار برند، رزولوشن، کیفیت لنز، توانایی دید در شب و فناوری به‌کاررفته در آن‌ها را مورد‌بررسی قرار داد. تنوع بالای این دوربین‌ها در بازار باعث شده تا برای هر نیازی، محصول مناسبی موجود باشد.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.