برای استقبال از گردشگران، این شهر امکانات گردشگری مختلفی ازجمله هتل‌ها، مراکز خرید، حمل‌ونقل عمومی و مکان‌های تفریحی را توسعه داده است. با ما همراه باشید تا در سفر به مشهد و جاهایی که باید به آن‌ها سر بزنید، صحبت کنیم.

مشهد، یک مقصد مهم گردشگری است که در آن می‌توانید از انواع جاذبه‌های دیدنی، زیارتی، تفریحی و سیاحتی لذت ببرید. مشهد که به خاطر مکان‌های مذهبی، جاذبه‌های تاریخی، مراکز خرید و پارک‌های شهری شناخته می‌شود، نقش مهمی در اقتصاد و گردشگری کشور دارد. هرساله زائران متعدد ایرانی و خارجی برای زیارت حرم امام رضا (ع) و گشت‌وگذار در دیگر جاذبه‌های مهم، به مشهد می‌آیند.

برای استقبال از گردشگران، این شهر امکانات گردشگری مختلفی ازجمله هتل‌ها، مراکز خرید، حمل‌ونقل عمومی و مکان‌های تفریحی را توسعه داده است. با ما همراه باشید تا در سفر به مشهد و جاهایی که باید به آن‌ها سر بزنید، صحبت کنیم.

 

 

جاذبه‌های متعدد شهر مشهد

جاذبه‌های مشهد به اماکن مذهبی محدود نمی‌شود؛ دیدنی‌های بی‌شمار این شهر، از جاذبه‌های تاریخی مانند آرامگاه فردوسی گرفته تا مراکز تفریحی مانند شهربازی‌ها و رستوران‌های جذابی مانند شاندیز مشهد، همگی ساکنان شهرهای دیگر را مجاب می‌کنند تا با خرید بلیط مشهد سری به این شهر بزنند.

سرمایه‌گذاری‌های اخیر در این کلان‌شهر، اماکن دیدنی و تفریحی شهر را برای مطابقت با استانداردهای بین‌المللی ارتقا داده است. در مشهد جاذبه‌های متعددی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: مسجد گوهرشاد، آرامگاه فردوسی، کاخ خورشید، پارک وکیل‌آباد، پارک مینیاتوری، پارک علمی پروفسور بازیما، موزه آستان قدس رضوی، گنبد خشتی، گنبد هارونیه، باغ پرندگان، چالیدره، موزه آستان قدس، موزه مردم‌شناسی یا حمام مهدی غالبیک، کوه سنگی، پارک ملت، موزه نادری و موزه نان.

در ادامه با برخی از این جاذبه‌های تماشایی در شهر مشهد آشنا خواهید شد:

 

۱. حرم امام رضا (ع)

حرم مطهر امام رضا (ع) جایگاه قابل‌توجهی در بین جاذبه‌ها در سفر به مشهد دارد. آرامگاه امام رضا که به‌عنوان هشتمین امام شیعیان مورداحترام است، یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان در سراسر جهان به شمار می‌رود. این زیارتگاه با مساحتی نزدیک به یک‌میلیون مترمربع، دارای حیاط‌ها، مساجد، رواق‌ها و موزه‌های زیبایی است که معماری استثنایی را به نمایش می‌گذارد. قدمت برخی از قسمت‌های حرم به دوره تیموری و صفویه می‌رسد. در مناسبت‌های مذهبی و تعطیلات سال نو، حرم شلوغ‌تر است. علاوه بر این، در نزدیکی حرم، می‌توان به گشت‌وگذار در بازارهای رضا و بازار فردوسی پرداخت.

 

۲. مسجد گوهرشاد

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم در سفر به مشهد، مسجد گوهرشاد است که یکی از پربازدیدترین مساجد ایران است. این بنا که در جنوب حرم امام رضا (ع) در مشهد قرار دارد، با طراحی خیره‌کننده و تزئینات پیچیده دوره تیموری، ارزش معماری قابل‌توجهی دارد. این مسجد به خاطر گنبد آبی زیبای خود بسیار معروف است.

بنای مسجد در سال 818 هجری قمری در زمان تیموریان به سفارش گوهرشاد، همسر شاهرخ ساخته شد. گوهرشاد، به‌عنوان یکی از باشکوه‌ترین و پربازدیدترین مساجد ایران شناخته می‌شود. معماران و صنعتگران ماهر علیرغم آسیب‌های ناشی از زلزله در طول زمان، مسجد را با نهایت دقت بازسازی کردند و ظرافت آن را حفظ کردند.

 

 

۳. موزه نادری

موزه نادری مجموعه‌ای فرهنگی است که آرامگاه و مجسمه نادرشاه افشار را در خود جای داده است. این مجموعه همچنین شامل موزه‌ای است که سلاح‌ها و آثار تاریخی دوره افشاریه را به نمایش می‌گذارد. این موزه در باغی نزدیک حرم امام رضا (ع) قرار دارد که درختان و مجسمه سنگی نادرشاه نماد اصلی آن است. مجسمه نادرشاه سوار بر اسب، درحالی‌که مردم پشت سر او می‌دوند، نشان‌دهنده قدرت این پادشاه افشاریه است.

موزه دارای دو تالار اصلی است که اشیایی از دوران صفویه و افشاریان و همچنین سلاح‌های جنگی دوره‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند با خرید بلیط قطار یا پرواز تهران مشهد به این شهر سفر کنند و هنگام بازدید از جاذبه‌ها، حتماً 1 تا 2 ساعت را به کاوش در این موزه و مقبره اختصاص دهند.

 

۴. کاروانسرای باباقدرت

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در سفر به مشهد، کاروانسرای بابا قدرت است که از دوران قاجاریه به‌خوبی حفظ شده است. این بنا طراحی معماری زیبایی دارد و رستوران و بازار سنتی جذابی را در خود جای داده است. بازدید از این کاروانسرا رایگان است.

 

 

۵. آرامگاه فردوسی در طوس مشهد

فردوسی، شاعر و حماسه‌سرای گران‌قدر ایرانی، قلب‌های سراسر جهان را مجذوب خود کرده است و تحسین و احترام عمیقی را در فراسوی مرزهای ایران برانگیخته است. آرامگاه او که در توس، در 20 کیلومتری مشهد قرار دارد، گواهی بر میراث ماندگار اوست.

آرامگاه فردوسی، با مجسمه‌هایی که داستان‌های شاهنامه را به تصویر می‌کشند، آراسته شده است. این بنا با نماهای مرمری درخشان، نشان‌دهنده عظمتی جاودانه را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد. بااین‌حال، این بنا فراتر از یادبود شاعر است و کتابخانه ممتاز، موزه و مقبره مهدی اخوان سوم را در خود جای داده است. بسیاری از علاقه‌مندان به این شاعر بزرگ، در روز بزرگداشت فردوسی بلیط لحظه آخری مشهد یا بلیط قطار مشهد را تهیه می‌کنند و به این شهر سفر می‌کنند تا به این شاعر بلندپایه ادای احترام کنند.

 

در سفر به مشهد کجاها رو از دست ندهیم (3)

 

۶. مدرسه عباسقلی‌خان

مدرسه عباسقلی‌خان یک مدرسه بازمانده از دوران صفویه است که توسط حاکم معروف عباسقلی‌خان شاملو ساخته شده است. این مدرسه کاشی‌کاری و معماری زیبایی دارد. در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد و در حال حاضر بیش از صد دانشجو در آن زندگی می‌کنند. ورود به مدرسه رایگان است.

 

۷. آرامگاه خواجه ربیع در مشهد و شباهت آن به تاج‌محل

خواجه ربیع در ترویج اسلام نقش بسزایی داشت و به دستور شیخ بهایی مقبره‌ای باشکوه برای وی ساخته شد. آرامگاه خواجه ربیع در مشهد که در میان باغی خیره‌کننده قرار دارد، شاهد وقایع تاریخی عجیبی بوده است. به‌عنوان‌مثال، در سال 1139 در این باغ بود که جد قاجارها کشته شد. برخی معتقدند طراحی تاج‌محل از همین مقبره الهام گرفته شده است.

 

۸. قصر خورشید یا کلات نادری

قصر خورشید یا کلات نادری یکی از زیباترین کاخ‌های ایران است که حتماً باید در سفر به مشهد آن را ببینید. نادرشاه، مقر حکومت خود را در این مکان تأسیس کرد. کلات نادری در زمان نادرشاه در سال 1160 هجری قمری ساخته شد که ترکیبی از تأثیرات معماری ایرانی و هندی را به نمایش گذاشت. کاخ خورشید، بازدیدکنندگان را باعظمت و شکوه خود مجذوب خود می‌کند و یادآور قدرت نادرشاه است. می‌توان قصر خورشید را مهم‌ترین میراث سلسله افشاریان دانست.

 

در سفر به مشهد کجاها رو از دست ندهیم (1)

 

۹. خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک متعلق به حاج حسین ملک یکی از ثروتمندترین افراد ایران در زمان قاجار است. این خانه تلفیقی از سبک‌های معماری ایرانی و اروپایی را با سقف خاتم‌کاری خیره‌کننده به نمایش می‌گذارد. اخیراً یک حمام تاریخی در این خانه کشف شده است.

 

۱۰. پارک کوه سنگی

پارک کوه سنگی، یکی دیگر از مکان‌های مهمی است که حتماً باید در سفر به مشهد دیده شود. نام‌گذاری آن پارک که ریشه در موقعیت پارک بین دو کوه سنگی دارد، ماهیت جذابیت فریبنده آن را به تصویر می‌کشد. این پارک که آب‌وهوای دلپذیری دارد، در طول سال‌ها تکامل یافته است و گردشگران متعددی را به خود جذب کرده است.

 

کلام آخر

شهر مشهد، کلان‌شهری دیدنی و شگفت‌انگیز است که جاذبه‌های متعددی را در خود جای داده است. علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع) که باعث جذب شیعیان از سراسر دنیا شده است، این شهر بزرگ جاهای دیدنی فراوانی دارد که باعث شده گردشگران متعددی از آن بازدید کنند. در این مقاله سعی کردیم تعدادی از جاهایی که در سفر به مشهد باید حتماً از آن‌ها دیدن کنید را توضیح بدهیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.