از اثرات مصرف مواد محرک می توان به افزایش انرژی، کاهش نیاز به خواب، کاهش اشتها و سایر موارد دیگر اشاره نمود که اکثر قربانیان آن عموما افرادی هستند که به تمرکز بیشتری نیاز دارند و نیاز به بیداری شبانه خواهند داشت.

مصرف مواد محرک در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. از اثرات مصرف مواد محرک می توان به افزایش انرژی، کاهش نیاز به خواب، کاهش اشتها و سایر موارد دیگر اشاره نمود که اکثر قربانیان آن عموما افرادی هستند که به تمرکز بیشتری نیاز دارند و نیاز به بیداری شبانه خواهند داشت اما مصرف مواد محرک چه تاثیر روی ذهن می گذارند؟ در این بخش قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

با انواع مواد محرک آشنا شویم:

در ابتدا باید بدانیم که مواد محرک به چه نوعی از مواد گفته می شود و چه دسته بندی دارند؟ با این حال اثرات هر یک از مواد بر روی ذهن و جسم افراد متفاوت خواهد بود. از جمله محبوب ترین مواد محرک می توان به شیشه، آمفتامین و مت‌­آمفتامین، کوکائین، نیکوتین و کافئین و سایر موارد دیگر اشاره نمود. مصرف انواع مواد محرک نام برده سبب تغییر در میزان ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی خواهد شد که این موضوع باعث افزایش میزان سطح انرژی و نشاط در فرد مصرف کننده می شود و از پیامد های مصرف آن می توان به کاهش نیاز به خواب و عدم احساس خستگی و توانایی افزایش تمرکز اشاره کرد.

مواد محرک بر روی ذهن و مغز چگونه تاثیر می گذارند؟

پس از مصرف مواد محرک و ورود آن ها به سیستم ارتباطی، فعالیت های ابتدایی مغز همچون دریافت اطلاعات از سلول‌های عصبی و پردازش آنها دچار تغییر و دگرگونی خواهد شد و شما را دچار توهمات اضطراب گونه ای خواهد نمود. از این رو برخی از تاثیرات مصرف مواد محرک بر روی ذهن و مغز در نهایت باعث بروز آسیب هایی همچون سوء ظن، پرحرفی، بی اشتهایی، افزایش تمرکز، بی قراری، تند حرف زدن، گیجی، اختلال هوشیاری، توهم، وسواس، افسردگی، حملات پانیک و بی خوابی خواهد شد که باید حتما به روانشناس ترک اعتیاد مراجعه شود.

تست روانشناختی یکی دیگر از روش‌های ارزیابی و تشخیص نوع بیماری افراد است. بهترین روانشناس ترک اعتیاد در کلینیک در مدیریت و تفسیر آزمون‌های روانشناختی برای طیف وسیعی از مسائل آموزش دیده است، همچنین تمام بیماری‌های اعصاب و روان در مرکز قابل تشخیص و درمان بوده و بیماران می‌توانند دوره درمان خود را با مجهزترین خدمات بستری، هتلینگ و جدیدترین روش‌های درمانی سپری کنند.

چطور متوجه اعتیاد به مواد محرک شویم:

ساختار شیمیایی هر نوع از مواد محرک با یکدیگر متفاوت است و نمی توان تاثیرات تماما مشابه ای را پس از مصرف هر نوع ماده محرک در نظر گرفت. با این حال برخی از علائم در میان تمامی افرادی که به مصرف مواد محرک روی آورده اند، مشابه است.

از مهم ترین این علائم مصرف مواد محرک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش میزان انرژی و احساس نشاط که در مقایسه با یک فرد عادی کاملا مشخص است.
  • افزایش پرخاشگری و تحریک پذیری سریع
  • توهم و هذیان
  • پر حرفی و پرش افکار – این موضوع به این صورت است که ذهن فرد بسیار فرار خواهد شد و موضوعات بسیار زیادی در ذهن او در حال عبور است و هر زمان در میان صحبت هایش گریزی به آن ها می زند.
  • عدم نیاز به خواب و کاهش آن
  • کاهش اشتها
  • افزایش میل جنسی و افزایش احتمال روابط جنسی پرخطر
  • افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب، تعریق و یا سرخی چشم

این عوارض هرچند کم و زیاد می تواند باعث برهم زدن نظم زندگی و شرایط فرد شود و در صورتی که به فکر درمان و رفع این موارد نباشید می تواند کیفیت زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد و شما را مجدد وارد مرحله مصرف نماید.

مصرف مواد محرک چه عوارضی دارد؟

این که فرد مصرف کننده چه نوع از ماده محرکی را مصرف می کند در نهایت می تواند تاثیر مثبتی بر روی عوارض مصرف آن داشته باشد اما در حالت کلی برخی از شایع ترین عوارض را می توان در دسته بندی زیر مشاهده کرد:

  • بروز مشکلات قلبی و عروقی
  • اختلالات کبد و کلیه
  • بروز اختلالات خلقی مثل افسردگی
  • ضعف در توانایی حافظه و یادگیری
  • تحریک‌پذیری و پرخاشگری
  • از دست دادن خانواده، شغل و موقعیت اجتماعی

این عوارض را می توان در دسته عوارض بلند مدت مصرف مواد محرک دسته بندی نمود که بروز آن ها قطعا اختلالات قابل توجه ای را در زندگی فرد به همراه خواهد داشت که حتی پس از پایان طول درمان نیز اثرات آن به جای خواهد ماند اما قابل درمان است.

برای ترک مواد محرک چه روش های وجود دارد؟

بله، مواد محرک قابل ترک کردن هستند و روش های درمانی متنوعی برای ترک آن ها وجود دارد اما با این حال باید مشخص شود که فرد مصرف کننده به چه نوع مواد محرکی اعتیاد آور است؟ از این رو پیشنهاد می کنیم حتما به دنبال مناسب ترین کلینیک های ترک اعتیاد باشید تا بتوانید با بهره گیری از خدمات آن ها، پروسه درمانی ترک را شروع کنید. این که برای ترک انواع مواد محرک چقدر زمان نیاز است، بسته به میزان مصرف، نوع مصرف، سن و برخی از شرایط جسمی کاملا پروسه متغیری خواهد بود و باید بررسی های اولیه ای در این خصوص توسط کلینیک های ترک اعتیاد صورت بگیرد تا پاسخی مشخص برای آن در نظر گرفت.

برای آن که مواد محرک را به روشی اصولی زیر نظر کادری مجرب ترک کنید، باید به یک مرکز معتبر مراجعه کنید که بیمارستان ترک اعتیاد پیام تندرستی یکی از مراکزی است که از روش های نوین و به روز برای ترک قطعی اعتیاد بهره می برد.

چطور می توان اثرات مصرف مواد محرک بر روی ذهن را از بین برد؟

متاسفانه اثرات مصرف مواد محرک بر روی ذهن می تواند باعث پرخاشگری، توهم، هذیان، خستگی، خواب و سایر موارد دیگر شود که درمان این آسیب ها به تنهایی عملا ممکن نیست و نیاز است در تمامی طول درمان از خدمات یک روانپزشک و روانشناس استفاده شود تا بتوانید با پر نمودن خلاء های عاطفی و ذهنی، تاثیر استفاده از این مواد محرک را بر روی ذهن از بین ببرید. توجه داشته باشید که تا زمان بهبودی کاملا ارتباط خود را با روانپزشک و روانشناس خود قطع نکنید و همواره با آن ها در ارتباط باشید.

جمع بندی:

بخشی از اختلالاتی که مصرف مواد محرک بر روی ذهن می گذارند با مرحله سم زدایی از بین خواهد رفت اما اثرات مخرب و ویران کننده آن در ذهن به جای خواهد ماند. متاسفانه مصرف هر نوع مواد محرک در ذهن اختلال خاص خود را به همراه خواهد داشت که برای درمان قطعی آن باید از روانپزشک و روانشناس کلینیک استفاده نمود. روانشناسان با استفاده از تکنیک های روانشناسی می توانند اثرات مخرب و زیان آور مصرف هر نوع مواد محرک را برای همیشه از ذهن شما پاک کنند تا فرد معتاد پس از دوران ترک نیز به سراغ مصرف مواد اعتیاد آور روی نیاورد و بتواند پروسه درمانی خود را با موفقیت سپری کند.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.