متاسفانه در سال‌های اخیر آمار طلاق در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است. به همین دلیل برای کاهش این آمار، بهترین کار در زمان بروز اختلاف‌های خانوادگی و مشکلات زناشویی، مراجعه به یک روانشناس و زوج درمانگر خوب است.

متاسفانه در سال‌های اخیر آمار طلاق در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است. به همین دلیل برای کاهش این آمار، بهترین کار در زمان بروز اختلاف‌های خانوادگی و مشکلات زناشویی، مراجعه به یک روانشناس و زوج درمانگر خوب است. وجود کشمکش‌ها و تعارضات در زندگی و روابط تمام زوجین، امری اجتناب‌ناپذیر است. محال است افرادی را پیدا کنید که در طول زندگی مشترک خود دچار بحران و مشکل نشده باشند‌ و اگر کسی چنین ادعایی کرد، مطمئن باشید که دروغ می‌گوید. در زوج درمانی، مشاور و زوج درمانگر تمام تلاش خود را می‌کند که روابط بین زوجین را بهبود ببخشد و آن‌ها را از طلاق منصرف کند‌. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زوج درمانی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید‌. در این مقاله قصد داریم درباره اهمیت و فواید زوج درمانی و ویژگی‌های یک روانشناس خوب صحبت کنیم.

 

 

زوج درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟

 زوج درمانی یکی از روش‌های پرکاربرد روان درمانی می‌باشد که در آن مشاور و زوج درمانگر پس از گفتگو تحلیل مشکلات به زوجین مشاوره ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا تعارضات بین خود را به بهترین نحو ممکن حل کنند. گاهی‌اوقات زن یا شوهر به تنهایی هیچ مشکلی ندارند؛ اما وقتی با کسی رابطه عاطفی دارند، اغلب دچار تعارض می‌شوند‌. بعضی از زوجین با این تصور که هزینه‌های زوج درمانی خیلی بالاست، از مراجعه به مشاور و درمانگر امتناع می‌کنند و فقط در شرایطی بسیار بحرانی مانند اعتیاد یا خیانت همسر به مشاور مراجعه می‌کنند‌. این در حالی است که زوج درمانی برای شناسایی الگوهای مخرب زندگی، افزایش تفاهم و درک متقابل بین زوجین و تقویت رابطه آن‌ها کاربرد دارد. همه زوج‌ها چه آن‌ها که در شُرف ازدواج هستند و چه آن‌هایی که در شرف طلاق هستند، با هر سن و سالی می‌توانند در جلسات زوج درمانی حضور داشته باشند. عده زیادی از زوج‌ها نیز با هدف بهبود روابط و اطلاع از رفتارهای اشتباه و ناشایست خود به روانشناس مراجعه می‌کنند‌‌. مراجعه به یک روانشناس مجرب به شناخت بیشتر زن و شوهرها از هم کمک می‌کند و باعث ایجاد یک رابطه سالم بین آن‌ها می‌شود.

در چه موقعیت‌هایی باید به روانشناس یا زوج درمانگر مراجعه کرد؟

  • نداشتن توانایی برای بیان نیازها و مشکلات

گاهی اوقات یکی از زوجین یا هر دوی آن‌ها، ممکن است توانایی کافی برای بیان نیازها و مشکلات خود را نداشته باشند یا به دلیل ترس از واکنش طرف مقابل، درباره نیازهای خود هیچ صحبتی نکنند. این مشکل سوء‌تفاهم‌های زیادی به‌وجود می‌آورد‌. در چنین شرایطی مراجعه به یک روانشناس کمک زیادی به زوجین خواهد کرد تا با تقویت توانایی‌های خود بدون ترس نیازهای خود را ابراز کنند.

  • عدم وجود اعتماد بین زن و شوهر

 عدم وجود اعتماد بین زن و شوهر یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که پایه‌های زندگی مشترک را دچار بحران می‌کند‌. گاهی اوقات به‌دلایل مختلفی اعتماد بین زوجین کم شده یا از دست می‌رود. در چنین مواقعی حتما باید به یک روانشناس و باتجربه مراجعه کنند و با استفاده ز خدمات زوج درمانی برای بهبود رابطه و بازیابی اعتماد از دست رفته تلاش کنند.

  • تکراری شدن رابطه و ایجاد احساس کسالت

بعد از این که چند سال از آغاز زندگی مشترک می‌گذرد، رابطه بین زن و شوهر دچار تکرار و روزمرگی می‌شوند‌ آن‌ها دیگر شور‌وشوق روزهای اول زندگی را ندارند و گاهی به بن بست عاطفی می‌رسند. با از دست دادن علاقه و شوق زندگی، رابطه کسالت بار و خسته‌کنندگی به وجود می‌آید. در چنین مواقعی زوجین با مراجعه به روانشناس مشاور و زوج درمانگر می‌توانند مشکل خود را حل کنند و دوباره یک زندگی هیجان‌انگیز و شاداب داشته باشند‌.

  • عدم رضایت از روابط جنسی

درصد زیادی از تعارضات و مشکلات در زندگی زناشویی عدم رضایت زوجین از روابط جنسی می‌باشد. کسانی که از روابط جنسی با همسر خود رضایت ندارند، معمولا دچار سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند‌. روابط جنسی موفق تاثیر بسیار زیادی در بهبود روابط زن و شوهر دارد و عدم توجه به این مسئله آن‌ها را روزبه‌روز از هم دور خواهد کرد. زوجین برای حل مشکلات مربوط به روابط جنسی خود، باید درجلسات زوج درمانی حضور داشته باشند و از توصیه‌های روانشناس بهره‌مند شوند‌.

  • پشت‌سر گذاشتن یک بحران سخت در زندگی

گاهی‌اوقات یکی از طرفین رابطه، در زندگی خود بحران‌های بسیار سختی را پشت‌سر می‌گذارد. این بحران‌ها ممکن است بحران تصادف یا بحران از دست دادن عزیزان، بحران بیماری‌های سخت، بحران ورشکستگی یا غیره باشد. هر یک از بحران‌های نام‌برده تاثیر بسیار زیادی در روح و روان افراد می‌گذارد. فردی که دچار بحران شدیدی روحی شده نمی‌تواند رابطه خوب و مثبتی با همسر خود برقرار کند؛ بنابراین هر دو نفر یعنی زن و شوهر بهتر است با شرکت در جلسات زوج درمانی و عمل کردن به توصیه‌های روانشناس مجرب به عبور از سختی‌ها و بهبود رابطه خود کمک کنند‌.

یک مشاور و روانشناس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • نشان دادن احساس هم‌دردی و دلسوزی با مراجعین
  • برقراری روابطی عمیق و سالم با افراد
  • شنونده خوبی بودن
  • داشتن مهارت‌های ارتباطی بسیار قوی
  • برخورداری از سلامت کامل روان
  • اهمیت دادن به سلامت روح و جسم خود
  • داشتن رفتار و گفتار سنجیده
  • پرهیز از قضاوت کردن
  • پرسیدن سوال از مخاطبان در مناسب‌ترین زمان
  • داشتن فن بیان و قدرت سخنوری
  • سکوت به‌جا و مناسب
  • نگهداری از راز مراجعین
  • مطالعه زیاد برای افزایش دانش و توانایی‌ها
  • به‌روز بودن اطلاعات و برخورداری از دانش روز دنیا
  • انتخاب هدف‌های درمانی مشترک
  • رعایت چارچوب‌ها و اخلاق مداری
  • آموزش توانایی‌های حل مسئله به مخاطبان بدون اشاره مستقیم
  • شکیبایی، بردباری و صبوری
  • ارائه مشاوره به مراجعین با هدف درمان نه با هدف کسب سود و درآمد بالا

 

زوج درمانگر در جلسات زوج درمانی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

 یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری جلسات زوج درمانی توسط روانشناس، این است که هر یک از زوجین به درک و شناخت بسیار عمیقی از خود و همسرشان برسند. ارتباط آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که برای هر دو طرف باعث ایجاد احساس آرامش و امنیت شود. با حضور در این جلسات می‌توان ترس‌ها و مواردی که باعث به وجود آمدن احساس عدم امنیت در هر یک از زوج‌ها می‌شود را شناسایی کرد. پس از اتمام جلسات زوج درمانی هر یک از زوج‌ها باید بتوانند گزینه‌هایی مانند احساس نیاز، درخواست نیاز، برقراری ارتباط درست در زمان مواجه شدن با مشکلات و بیان مشکلات بدون استرس یا ترس از واکنش طرف مقابل را از هم متمایز کنند. روانشناس در این جلسات باید نحوه صحیح صحبت کردن و برقراری ارتباط کلامی را به‌طور دقیق و کامل به زوج‌ها آموزش دهد و آن‌ها را به این باور برساند که چالش‌هایی که در دوران کودکی پشت‌سر گذاشته‌اند، چقدر در زندگی آن‌ها مؤثر بوده است.

برای پیدا کردن یک روانشناس خوب از سامانه نوبت‌دهی آنلاین دکتریاب استفاده کنید

اگر قصد دارید در جلسات زوج درمانی شرکت کنید و به‌دنبال رزرو وقت از بهترین روانشناس هستید، به سامانه نوبت‌دهی آنلاین دکتریاب با آدرس اینترنتی https://doctor-yab.ir مراجعه کنید. با توجه به پیشرفت و گسترش تکنولوژی امروزه مردم اکثر امور خود را با استفاده از اینترنت و به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند‌. یکی از پرسرعت‌ترین و معتبرترین سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین در ایران سامانه دکتریاب است. با ورود به این سامانه می‌توانید نام روانشناس مورد نظر خود را سرچ کنید و اولین نوبت را به ثبت برسانید. مواردی مانند رزرو نوبت تمام پزشکان بدون مراجعه حضوری به مطب، امکان رزرو در تمام ساعات شبانه‌روز، ارسال پیامک یادآوری به افراد برای حضور در مطب و صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و مشاوره تلفنی با پزشکان از مهم‌ترین مزایای سامانه دکتریاب محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که سایت دکتریاب تنها برای تهران و مراکز استان ها نیست و شما در سراسر ایران می توانید از خدمات معرفی و نوبت دهی پزشکان استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در جستجوی بهترین روانشناس در شیراز هستین که در کار خود خبره و با تجربه است، کافی است بعد از سرچ دکتریاب و وارد شدن به سایت دکتریاب از کادر تخصص روانشناس و در کادر شهر، شیراز را انتخاب و جستجو را کلیک کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیعاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.