در صورتی که اقدامات تکمیلی در اختیار متخصص قلب قرار بگیرد، می‌تواند با داده‌های مطمئن‌تری بیماری و مشکل قلبی فرد را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد. یکی از تست‌های تشخیصی که به متخصص قلب کمک می‌کند، آنژیوگرافی قلب است. آنژیوگرافی به متخصص نشان می‌دهد که کدام رگ قلبی مشکل دارد. اگر می‌خواهید بدانید که آنژیوگرافی چیست و چرا انجام می‌شود، روش انجام آن چگونه است و به چه تشخیص‌هایی کمک می‌کند، با این مطلب دکترتو تا انتها همراه باشید.

هنگامی که شخصی با علائم بیماری‌های قلبی مراجعه می‌کند، بلافاصله شرح حال از او گرفته می‌شود و معاینه‌های فیزیکی اولیه انجام می‌شوند. اما معمولا این دو اقدام کافی نیستند و نیاز به انجام یک سری تست‌ها و آزمایش‌های تشخیصی هم هست. تست‌های بسیاری هستند که در اختیار دکتر قلب قرار می‌گیرند. مثلا نوار قلب، اکو قلب و آنژیوگرافی قلب از این دسته تست‌ها و اقدامات هستند. 

در صورتی که اقدامات تکمیلی در اختیار متخصص قلب قرار بگیرد، می‌تواند با داده‌های مطمئن‌تری بیماری و مشکل قلبی فرد را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد. یکی از تست‌های تشخیصی که به متخصص قلب کمک می‌کند، آنژیوگرافی قلب است. آنژیوگرافی به متخصص نشان می‌دهد که کدام رگ قلبی مشکل دارد. اگر می‌خواهید بدانید که آنژیوگرافی چیست و چرا انجام می‌شود، روش انجام آن چگونه است و به چه تشخیص‌هایی کمک می‌کند، با این مطلب دکترتو تا انتها همراه باشید. 

 

آنژیوگرافی قلب چیست؟

آنژیوگرافی کرونر فرایندی است که طی آن با استفاده از اشعه‌ی ایکس، رگ‌های قلبی مشاهده می‌شوند. در واقع این تست را انجام می‌دهند تا متخصص قلب بفهمد که جریان خون به قلب کاهش پیدا کرده‌است یا رگی مسدود شده‌است. آنژیوگرافی رگ‌های قلبی از روش‌های کاتتریزاسیون قلبی است. این فرایندها می‌تواند مشکلات قلبی را تشخیص دهند و درمان کنند و در میان آن‌ها معمول‌ترین و رایج‌ترین روشی که به کار گرفته می‌شود، آنژیوگرافی رگ‌های قلبی است.  

زمانی که آنژیوگرافی قلب انجام می‌شود، یک رنگ مخصوص وارد ر‌گ‌های قلبی می‌شود که توسط اشعه‌ی ایکس قابل مشاهده است. دستگاه مخصوصی که برای عکس‌برداری از این فرایند ساخته‌شده‌است، بلافاصله بعد از ورود رنگ به رگ‌ها، شروع به عکس‌برداری‌های سریالی و پشت سر هم می‌کند تا وضعیت عروق قابل تشخیص باشد. اگر رگی از قلب‌های شما بسته و مسدود باشد، دکتر شما در صورت لزوم، با استفاده از بالن قلب یا همان آنژیوپلاستی، گرفتگی را باز می‌کند. به این ترتیب آنژیوگرافی برای مشاهده رگ های قلب توسط متخصص قلب انجام می شود.

آنژیوگرافی روشی است که از کنتراست اشعه ایکس برای مشاهده رگ‌های خونی در بدن شما استفاده می‌کند. رگ‌های خونی به وضوح در عکس‌برداری معمولی با اشعه ایکس نشان داده نمی‌شوند، بنابراین ابتدا باید یک رنگ مخصوص به خون شما تزریق شود. این کار، رگ‌های خونی شما را برجسته می‌کند و به دکتر قلب اجازه می‌دهد تا هر گونه مشکلی را ببیند.

 آنژیوگرافی کرونری یک عکس اشعه ایکس از شریان‌های قلب است و میزان و شدت هر بیماری قلبی را نشان می‌دهد و می‌تواند به پزشک کمک می‌کند تا بفهمد قلب شما چقدر خوب کار می‌کند.

تاثیرات آنژیوگرافی

هنگامی که آنژیوگرافی انجام می‌شود، دکتر قلب می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که با قلب شما سر و کار دارند را دریابد و برخی از آن‌ها را درمان کند. تاثیرات و نتایجی که آنژیوگرافی برای فرد به دنبال دارد شامل موارد زیر هستند؛

  • با استفاده از آنژیوگرافی متخصص قلب می‌فهمد که چه تعداد از رگ‌های قلبی شما بسته شده‌اند و یا مسیر گردش جریان خون در آن‌ها به علت تجمع چربی تنگ شده‌است. این بیماری آترواسکلروز نام دارد. 
  • آنژیوگرافی قلب می‌تواند محل گرفتگی‌ها و انسداد‌های عروق را مشخص کند. این که دقیقا در کدام محل رگ چربی آن را مسدود کرده‌است. 
  • دکتر قلب با آنژیوگرافی می‌فهمد که چه مقدار از جریان خون قلب کاهش یافته و پشت این انسدادها و تنگ‌شدگی گیر افتاده‌است. 
  • توسط آنژیوگرافی می‌توان جراحی‌های قبلی قلب را بررسی کرد که چه تاثیری داشته‌است و توانسته‌است مشکل فرد را برطرف کند یا نه. 
  • جریان خون به قلب و رگ‌های شما را بررسی می‌کند. 
  • با توجه به اطلاعاتی که آنژیوگرافی به دکتر قلب می‌دهد، بهترین روش درمانی برای قلب شما در نظر گرفته می‌شود. 

تاثیرات خطرناکی که آنژیوگرافی بر روی بیمار دارد

انجام فرایند آنژیوگرافی مانند بسیاری از فرایندها‌ی تشخیصی و درمانی که بر روی قلب انجام می‌شود، خطراتی هم دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • حمله‌ی قلبی
  • سکته
  • آسیب به رگی که کاتتر وارد آن می‌شود
  • آریتمی یا بی‌نظمی در ضربان قلب
  • حساسیت‌داشتن به داروها و رنگ‌هایی که زمان آنژیوگرافی در بیمار بروز می‌کند
  • آسیب به کلیه
  • خونریزی شدید
  • ابتلا به عفونت

 

قلب

 

چه کسانی نیاز به آنژیوگرافی دارند؟

هنگامی که با برخی علائم به متخصص قلب مراجعه می‌کنید، ممکن است برای شما درخواست آنژیوگرافی بدهد. افرادی که از نظر دکتر قلب به آنژیوگرافی نیاز دارند، شامل موارد زیر هستند؛

  • افرادی که علائم بیماری‌های کرونری قلب دارند، باید آنژیوگرافی انجام دهند. برخی از این علامت‌ها شامل درد قفسه‌ی سینه‌ هستند. 
  • وقتی دردی در قفسه‌ی سینه، فک، دست و گردن شما وجود دارد و نمی‌توان آن را با دلایل دیگری توجیه کرد. در این صورت باید آنژیوگرافی بدهید تا مشکلات قلبی هم حذف شوند و یا تشخیص داده‌شوند. 
  • درد قفسه‌ی سینه که جدید است و یا در حال افزایش است. 
  • مشکلات قلبی مادرزادی که با آن‌ها متولد شده‌اید. 
  • وقتی نتایج یک تست قلبی کم‌تهاجم عجیب و غریب باشد، باید تست‌های دیگری درخواست داده‌شوند که یکی از این‌ها، آنژیوگرافی است. 
  • آسیب‌های دیگر قلبی و یا رگی
  • آسیب به قفسه‌ی سینه
  • مشکل دریچه‌ای قلبی که نیاز به جراحی داشته‌باشد. 

توجه داشته‌باشید که درخواست آنژیوگرافی، به علت خطرهایی که دارد، هرچند خطرات بزرگ آن نادر هستند، باید بعد از درخواست تست‌های کم‌تهاجم درخواست داده‌شود. مثلا بعد از درخواست ECG، اکو قلب و تست استرس قلب می‌توان درخواست آنژیوگرافی را داد. 

 

آنژیوگرافی

 

دکتر قلب چه زمانی آنژیوگرافی انجام می‌دهد؟

هر زمان که علائمی که بالاتر توضیح داده‌شد، در بیمار مشاهده شود، بعد از بررسی تست‌های غیرتهاجمی و کم تهاجم، آنژیوگرافی توسط دکتر قلب درخواست داده‌می‌شود. همچنین اگر این تست‌ها به نتیجه نرسند و یا مختل باشند، متخصص قلب درخواست آنژیوگرافی می‌دهد. از طرفی ممکن است که نیاز به آنژیوگرافی باشد آن هم درست زمانی که می‌خواهید جراحی‌های دیگری که ارتباطی به قلب ندارد انجام دهید. 

بیماران قلبی که بیماری کرونر قلب دارند، از آن دسته افرادی هستند که بیشتری درخواست آنژیوگرافی از طرف دکتر قلب برای آن‌ها داده‌می‌شود. آنژیوگرافی توسط متخصص قلب و عروق و فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی مشاهده و بررسی می شود. از طرفی از شایع‌ترین و معمول‌ترین بیماری‌های قلبی، بیماری کرونری قلب هستند که در میان بیماران قلبی دیده‌می‌شوند.‌

کسانی که جریان خون به قلب آن‌ها کم است، در معرض ضعیف شدن قلب قرار دارند. اگر جریان خون به قلب این افراد در اثر چربی گیر افتاده در رگ‌ها کاهش پیدا کند، می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روی قلب آن‌ها بگذارد و باقی سیستم‌های بدن را نیز دچار مشکل کند. بنابراین، آنژیوگرافی برای افرادی که جریان خون به قلب آن‌ها کم می‌شود، باید تحت درمان قرار بگیرند. در صورتی که نیاز به روش‌های جراحی نباشد، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی می‌توانند روش‌هایی ایده‌آل باشند. بنابراین، دکتر قلب برای کسانی که نمی‌خواهند و یا لازم نیست که تحت درمان با جراحی قلبی قرار بگیرند تا رگ‌های قلبشان باز شود، درخواست آنژیوگرافی می‌دهد. این روش تهاجم کم‌تری نسبت به جراحی به بدن وارد می‌کند و می‌تواند اثرات خوبی داشته ‌باشد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.