به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز دوشنبه در نشست کارگروه ویژه مبارزه با زمین خواری کهگیلویه وبویراحمد افزود: برخی از تعاونی ها در اقدامی غیرقانونی زمین های کشاورزی واگذاری به افراد و اعضای تعاونی ها را در قالب صورت جلسات داخلی خود تغییرکاربری می دهند.
وی با اشاره به اقدام ها و عزم راسخ دستگاه های متولی و نظارتی برای مقابله جدی با پدیده زمین خواری، گفت: فرهنگ سازی لازم تا حدودی صورت گرفته ولی باید در کنار ان نیز نظارت ها و آگاهی بخشی بیشتر مردم نسبت به قوانین و مقررات گسترش یابد.
وی همچنین از اداره کل راه و شهرسازی استان خواست حریم شهرها و زمین های در حریم جاده های ارتباطی استان را در اسرع وقت تعیین تکلیف و مشخص کند.
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه نبود طرح آمایش سرزمینی و نقشه کاداستر و مشخص نبودن حریم ها از جمله عوامل دخیل در رشد پدیده زمین خواری در استات است، بر نظارت مستمر و برخورد قاطع دستگاه های متولی و نظارتی از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، منابع طبیعی با همراهی و همکاری دستگاه قضایی تاکید کرد.
وی گفت: بر اساس قانون برخی از نهادها خود بدون حکم قضایی می توانند به پدیده زمین خواری ها و تعرض به منابع ملی و طبیعی ورود کنند.
فیلی اضافه کرد: ظرف سه ماه گذشته سال جاری سازمان جهاد کشاورزی از تغییرکاربری در بیش از 290 مورد پدیده زمین خواری جلوگیری کرده است.
فیلی با بیان اینکه برای 79 مورد نیز پرونده زمین خواری تشکیل شده است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی بر اساس تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی بدون حکم قضایی با متخلفان و سودجویان برخورد کند.
فیلی با تاکید بر اینکه در شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج به دلیل شرایط خاص اقلیمی و نیز ارزش بالای زمین تعرض و دست درازی به زمین ها و منابع ملی همچنان رو به افزایش است، گفت: یکی از مکان هایی که بیشترین تعرض به آن توسط سودجویان صورت گرفته رودخانه بشار یاسوج است.
وی یادآور شد: اقدام های مناسبی برای جلوگیری از بروز زمین خواری به ویژه در زمینه جابه جایی کارخانه های شن و ماسه در محدوده این رودخانه صورت گرفته و ظرف مدت 6ماه به صاحبان این واحدها و متولیان امر فرصت داده شده است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: با اهتمام ویژه دولت و مدیریت اجرایی استان و نیز همراهی دستگاه قضایی در تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال ومبارزه با زمین خواری ، تا حدود زیادی جلوی برخی زمین خواری های سازمان یافته گرفته شده است.
سید حسین کاظمی افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها و مناطق پیرامونی شهر یاسوج رو به افزایش است و تا حدودی خود دستگاه های اجرایی و خدمات رسان در بروز این پدیده دخیل هستند.
وی گفت: بدون شک منابع طبیعی به تنهایی توان مقابله با چپاولگران و غارتگران بیت المال بویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا را ندارد و هماهنگی بیشتری باید برای مقابله جدی با این پدیده شوم در استان شکل گیرد.
مساحت زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیش از250 هزار هکتار است که نزدیک به 44 هزار هکتار از این میزان باغی است.
از کل اراضی کشاورزی استان حدود 89 درصد، اختصاص به کشت محصولات زراعی دارد.
کهگیلویه وبویراحمد با حدود 16هزار و 249 کیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر 700 هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان ، 17شهر و یکهزار و 676روستای دارای سکنه است.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.