هومن عنایی روز دوشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گچساران افزود: سبدبافی، به هون بافی، رنگ رزی سنتی، دلگ، هور، شله بافی، خورجین بافی و گلیم دورو از جمله این رشته‌هاست که در صورت تأمین اعتبار احیاء خواهد شد.
عنایی ابراز کرد: برخی از این رشته‌ها از جمله هور، شله بافی و خورجین بافی به دلیل عدم کاربری به دست فراموشی سپرده شده است.
وی کاهش جمعیت بافندگان را علت رکود تولید این آثار ارزشمند هنری اعلام کرد و افزود: آموزش برای کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی در روستاها و آموزش مهارتی مقدماتی از دیگر برنامه‌های حمایت از هنرمندان صنایع دستی در شهرستان است.
عنایی اظهار داشت: چهار رشته منسوخ شده صنایع دستی شامل سیاه چادر، گچمه بافی، نی چیت بافی و جاجیم بافی در این شهرستان تاکنون احیا شده است.
وی ابراز کرد: این رشته‌ها در روستاهای این شهرستان از جمله سربیشه، بیدزرد، ماهورباشت، تلخاب شیرین، کلاغ نشین و باباکلان با 600 کار آموز راه اندازی شد.
عنایی با بیان اینکه این کارگاه از محل اعتبارات ملی هنرهای سنتی تجهیز و راه اندازی شد گفت: هنر جویان از این دوره‌های آموزش به‌طور رایگان بهره مند و پس از آزمون‌های علمی و نظری، گواهینامه دوره به آنها اعطا می‌شود.
عنایی اظهار داشت: با راه اندازی دوره‌های مختلف آموزش صنایع دستی در گچساران صنایع دستی این شهرستان بیش از پیش رونق یافته و به اقتصاد منطقه کمک می‌کند.
وی افزود: برخی از رشته‌های قدیمی و اصیل صنایع دستی این شهرستان به دلیل نبود برنامه ریزی صحیح در نوع و تولیدات مناسب منسوخ شده است.

**اشتغال 700 نفر در رشته‌های صنایع دستی گچساران
کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: برای 700 نفر در رشته‌های مختلف صنایع دستی این شهرستان از سال 85 تاکنون اشتغال‌زایی شده که از این تعداد 400 نفر از سال 92 تاکنون بوده است.
هجیر عزیزی افزود: این افراد در رشته‌های مختلف از جمله پوشاک محلی، چوب، جاجیم و گلیم مشغول به کار شدند.
وی افزود: امسال پرونده 180 هنرجو برای دریافت تسهیلات 150 میلیون ریال اشتغال روستایی و فراگیر به بانک‌های عامل این شهرستان معرفی شدند.
عزیزی ادامه داد: از این تعداد تاکنون بیش از 100 نفر موفق به دریافت تسهیلات اشتغالزایی شدند که از این تعداد 75 اشتغال روستایی و 25 نفر اشتغال فراگیر است.
سیاه چادر، سبدبافی، سفالگری، گچمه بافی، سفره بافی، جاجیم بافی، گلیم نقش برجسته، مفرش بافی، نمد مالی، توبره بافی، جا قرآنی، هور، شله بافی، آیینه بافی و خورجین بافی از مهم‌ترین صنایع دستی گچساران است.
گچساران 120 هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سه هزار نفر در رشته‌های مختلف صنایع دستی این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

2082/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.