محمد رضا فاضل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دلیل کمبود اعتبار و به تاخیر افتادن پرداخت هشت ماه حقوق 900 نفر از کارکنان بیش از یک هفته کارگاه تعطیل بود.
وی ابراز داشت: مطالبات کارکنان پرداخت هنوز نشده و در صورت تزریق نشدن اعتبار امکان تعطیلی مجدد کارگاه وجود دارد.
فاضل بدهکاری به تامین اجتماعی و شرکت چینی را از دیگر مشکلات مالی این طرح دانست.
فاضل ابراز داشت: برای پرداخت مطالبات کارگران و دیگر بدهی‌های جانبی ماهیانه 100 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
فاضل گفت: عملیات اجرایی سد چم شیر به صورت عملی از سال 90 با مشارکت یک شرکت داخلی و یک شرکت چینی شروع شده که تاکنون بیش از 11هزار میلیارد ریال در آن هزینه شده است.
فاضل رقم اولیه قرار داد این سد را 230 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: از این رقم 65 درصد در داخل و 35 درصد توسط یک شرکت چینی تامین می شود.
وی پیشرفت فیزیکی سد چمشیر را 75درصد اعلام کرد.
فاضل با بیان اینکه این سد در زمان بهره برداری در هر ثانیه 500 لیتر در ثانیه آب تخلیه می‌کند ادامه داد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.
وی گفت: سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،604 متر طول تاج، 150 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.
فاضل بیان کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال انجام است.
فاضل گفت: انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و 100 هزار متر مکعب بتن بدنه، انجام 240 هزار متر طول عملیات حفاری تزریقات،30 کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.
تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن 110 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت این سد است.
فرماندار گچساران ملی بودن اعتبارات این طرح را یکی از مشکلات مهم عنوان کرد و گفت: به همین دلیل نمی‌توان در سطح استان و شهرستان برای پیگیری مشکلات مالی این طرح تصمیم گیری کرد.
عبدالرحیم رحیمی از رایزنی‌های نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات مالی این طرح در سطح ملی خبر داد و گفت:در آینده نزدیک بخشی از اعتبارات مورد نیاز به این طرح تخصیص داده می‌شود.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.
نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.