حکمت الله همتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با برنامه ریز ی های انجام شده کشت این محصول توسعه داده می شود.
وی بیان کرد: گز روغنی درختچه ای است که در مناطق کوهستانی و حتی صخره سنگی رشد می کند و به آب کم نیاز دارد و گونه مقاوم نوع آب و هوا در شهرستان لنده کشت شده است.
همتی عنوان کرد: هر دانه بذر گزروغن حاوی 21 درصد روغن است و هر درخت 60 عدد میوه و هر میوه بطور متوسط هشت عدد بذر تولید می کند.
وی افزود: گز روغن همچنین در درمان بیماری‌ های روماتیسم، زخم معده، جذام و حتی به عنوان پادزهر و تهیه مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.
همتی بیان کرد: عصاره برگ، دانه و میوه گیاه سرشار از آنتی ‌اکسیدان است که از تشکیل رادیکال‌ های آزاد از ابتلای به سرطان جلوگیری می‌ کند و دانه دارای اسیدهای چربی همچون اسید استئاریک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک و بهنیک اسید است.
وی افزود: برداشت دانه های روغنی گز روغن از اوایل خردادماه آغاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد.
همتی گفت: ارتفاع این درخت به یک تا 2 متر وحتی بیشتر می رسد و نسبت به کم آبی بسیار مقاوم است به طوری که کاهش آب در ثمر دهی آن تاثیری ندارد.
گز روغن (گاز رخ) با نام علمی Moringa Peregrina و از تیره Moringaceae است.
شهرستان لنده دارای 2 بخش مرکزی و موگرمون، چهار دهستان و 95 روستا و جمعیتی بالغ بر 22 هزار نفر یکی از هشت شهرستان کهگیلویه وبویراحمد است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.