علی محمد روستا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گسل اصلی زاگرس به طول یک هزار و 350 کیلومتر بوده که از نزدیکی این استان عبور می کند.
وی افزود: گسل اصلی زاگرس با جهت شمال غربی-جنوب شرقی تا نواحی لرستان تا مریوان بوده که پس از ورود به عراق به طرف ایران بر می گردد و به سر دشت می رسد.
روستا بیان کرد: زلزله می تواند باعث بالا آمدن موقت یا دائم سطوح آب زیرزمینی، کاهش منابع آبی و احیانا خشک شدن آب چشمه ها و قنات ها شود.
وی عنوان کرد: این تغییرات می تواند ابزاری برای پیش بینی زلزله های بعدی و بررسی منابع آب و مبارزه با کم آبی مورد استفاده قرار گیرد.
دانشیار بخش مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج تصریح کرد: در زلزله 7/3 ریشتری 1396 کرمانشاه قسمتی از چشمه های ثلاث پر آب شدند و سطح برخی چشمه ها افزایش پیدا کرد که این میزان تغییر تابع زمین شناسی منطقه است.
روستا اظهار داشت: علم زمین شناسی آمیخته با آمار و احتمالات است با این وجود هر چه زمان از وقوع زلزله اصلی بگذرد امکان پس زلزله هایی با ریشتر کم تر و خفیف تر وجود خواهد داشت.
وی گفت: ممکن است که پس لرزه های زلزله اصلی تا یک، 2 و سه ماه ادامه داشته باشند.
روستا افزود: زلزله باعث آزاد شدن انرژی زمین می شود و به نفع این استان است.
دانشیار گروه مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج تصریح کرد: برخی گمان می کنند تعداد زلزله ها در کشور بیشتر شده است.
وی بیان کرد: این تفکر درست نبوده بلکه دانش مردم و پهنه بندی و شبکه ثبت زلزله در ایران گسترش یافته است.
روستا بیان کرد: زلزله های اخیر اهمیت و مهم بودن ساخت و ساز مناسب و رعایت اصول مقرارات اصولی ساختمان را بیش از پیش آشکار می کند.
دانشیار بخش مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج گفت: افزون بر یکهزار و 600میلیارد ریال از میزان خسارت وارد شده به این استان در بخش منازل مسکونی بوده که عمده آن ها در روستاهای شهرستان های بویراحمد و دنا بوده است.
وی بیان کرد: براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان، شمار منازل مسکونی خسارت دیده در این 2 شهرستان به ویژه در روستاها افزون بر پنج هزار واحد و میزان خسارت از 10 تا بالای 90درصد بوده است.
روستا افزود: بیش از سه هزار و 800 مورد این واحدهای خسارت دیده دچار تخریب ها و ترکیدگی شدید شده اند و تا حدودی غیرقابل سکونت هستند.
دانشیار بخش مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج تصریح کرد: آموزش همگانی برای واکنش به موقع در مواقع بحرانی از جمله زلزله برای افراد ضروری بوده و بهتر است از دوران ابتدایی به فرزندان آموزش داده شود.
وی عنوان کرد: در زمان بروز حوادثی از جمله زلزله برای جلوگیری از بروز شایعات و کاستن از تبعات روانی بر روی مردم، افراد باید اخبار را تنها از افراد مطلع پیگیر باشند.
روستا گفت: در صورت رفع کاستی ها و مدیریت صحیح در بحث زیر ساخت ها از جمله برق، گاز، آب و مخابرات استرس ها کم تر خواهند شد.
وی بیان کرد: حدود 90 درصد مجروحان در زلزله های یاسوج و دنا بر اثر استرس و ترس از فرار به خصوص در ساختمان های چند طبقه آسیب دیده اند.
43 زمین لرزه از روز 12 اردیبشهت سال جاری تاکنون در سطح شهرستان های بویراحمد و دنا رخ داده است.
بر اثر وقوع زمین لرزه ها 280 نفر مصدوم شدند.
از مجموع 43 زمین لرزه رخ داده در این مدت یک مورد بالای 5ریشتر، سه مورد بین چهار تا 5 ریشتر، سه مورد بین سه تا چهار و مابقی نیز کمتر از سه ریشتر بوده اند.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.