به گزارش ایرنا، تعداد زیادی از مصدومان در زلزله روز دوشنبه گذشته در یاسوج به دلیل خروج عجولانه زخمی شدند که این امر لزوم رعایت اصول ایمنی هنگام زمین لرزه را بیشتر کرده است.

**پناه گیری مناسب
کارشناسان می گویند: آموزش پناه گیری مناسب در داخل ساختمان، اماکن عمومی، فضای باز، در حال خواب یا رانندگی به شهروندان ضروری است.
این کارشناسان می گویند: اگر هنگام زلزله در ساختمان بودید، زیر یک میز محکم، گوشه دیوارهای داخلی ساختمان و یا کنار ستون ها و راهروهای کم عرض پناه بگیرید.
اگر در راه پله بودید، هرگز به سمت بالا یا پایین حرکت نکنید بلکه همانجا بنشینید و از سر و گردن خود محافظت کنید.
در هنگام زلزله از آسانسور استفاده نکنید و اگر در آسانسور بودید در اولین فرصت ممکن از آن پیاده شوید.
اگر هنگام زلزله خواب بودید و با زلزله بیدار شدید در سطحی از هوشیاری نیستید که توان حرکت فوری و رسیدن به نقاط امن را داشته باشید، پس همانجا بمانید و با استفاده از بالش یا پتو از سر و صورت و گردن خود محافظت کنید.
اگر هنگام زلزله در اماکن عمومی بودید ، در صورت امکان در نقاط امن پناه گیری کنید و از شیشه های ساختمان فاصله بگیرید و به سمت درهای خروج هجوم نبرید.
اگر هنگام زلزله در فضای باز بودید، به این نکته توجه کنید که سقفی بالای سر شما نیست تا خطر آفرین باشد، پس همانجا بمانید و از هر آنچه امکان سقوط دارد، مانند تیرهای برق، ساختمان های شیشه ای، تابلوهای تبلیغاتی و ... فاصله بگیرید.
 اگر هنگام زلزله در حال رانندگی بودید هرگز تلاش نکنید به رانندگی ادامه دهید زیرا در این حالت علاوه بر کاهش سطح هوشیاری، تسلط شما به خودرو نیز کاهش می یابد.
خودرو را به سمت راست خیابان هدایت و متوقف کنید و برای اطلاع از اخبار رادیو را روشن نگهدارید و منتظر اخبار دقیق بمانید.
اجازه دهید سمت چپ مسیر عبوری باز باشد تا امکان تردد خودروهای امدادی فراهم شود.
بعد از توقف لرزش ها خونسردی خود را حفظ کنید، شیر گاز، آب و فیوز برق را قطع کنید، در صورت وقوع آتش سوزی در مهار آن کمک کنید و اگر امکان خاموش کردن آتش وجود ندارد محل را ترک کنید، تنها در موارد ضروری از تلفن استفاده کنید.
آب، مواد خوراکی مقوی و فاسد نشدنی، کیف کمک های اولیه، داروهای ضروری و وسایل درمانی شخصی، وسایل شخصی ضروری، اقلام بهداشتی کودکان، مدارک شناسایی و مدارک پر ارزش، رادیو، چراغ قوه و باتری اضافه، لباس مناسب فصل، کلاه ایمنی، کفش مناسب، پتوی سفری را کنار در بیرونی ساختمان قرار دهید.

** عوامل موثر در کاهش خسارت های زلزله
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش خسارت های ناشی از زلزله نیازمند آموزش های عمومی مردم، واکنش سریع مسئولان و وجود تجهیزات مناسب است.
علی محمد احمدی با اشاره به اینکه بیش از 99درصد مجروحان زلزله بامداد دوشنبه در یاسوج به دلیل خروج نامناسب از واحد مسکونی رخ داده است اظهار داشت: پناه اصولی در منزل به جای شتاب زدگی در خروج موضوعی است که مردم باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
وی بیان کرد: آموزش مهارت های حین وقوع زلزله نیاز ضروری است.
زلزله‌ای با شدت 4.8 ریشتر بامداد دوشنبه یاسوج، چیتاب و سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.
این زمین لرزه 26 دقیقه بامداد دوشنبه و در عمق پنج کیلومتری زمین رخ داد.
وی ییان کرد: ایجاد بیمارستان 40 تختخوابی صحرایی، سوله زمان بحران، تقویت امداد هوایی و تکمیل پل های سوم و چهارم بشار برای کاهش ترافیک از زیرساخت های مورد نیاز مدیریت بهینه بحران در کهگیلویه و بویراحمد است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:طرح پل سوم بشار یاسوج که برای مدیریت زمان بحران و کاهش بار ترافیکی یک نیاز اساسی است در نیمه نخست امسال بهره برداری می شود.
احمدی روند اجرای پل چهارم بشار را مطلوب ارزیابی کرد.
وی ابراز داشت:راه اندازی بیمارستان صحرایی از اولویت های مهم مسئولان برای مدیریت زمان بحران در این استان است.
احمدی با یادآوری این نکته که بسیاری از شهروندان 2 شب گذشته برای آرامش بیشتر پارک ها را برای اسکان انتخاب کرده اند گفت: باید برای تجهیز این مکان ها به سرویس های بهداشتی سیار چاره اندیشی اساسی شود.
وی با اشاره به اینکه خسارت زلزله 12 اردیبهشت امسال بین 700 تا 800 میلیارد ریال برآورد اولیه شده است گفت: خسارت های هر دو زلزله جمع بندی کارشناسی و به وزارت کشور تحویل داده خواهد شد.
احمدی ابراز داشت: مسئولان بلند پایه کشوری پیگیر مشکلات مردم مناطق زلزله زده استان کهگیلویه و بویراحمد هستند و پس از روند قانونی برای پرداخت تسهیلات بلاعوض، بلند مدت به ویژه در نوسازی واحدهای مسکونی تصمیم گیری خواهد شد.
وی گفت: خسارت های زلزله های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد در سه بخش واحدهای مسکونی، ساختمان های اداری و زیرساخت های زندگی مردم شناسایی شده است.
احمدی میزان خسارت زلزله به واحدهای مسکونی از 10 تا 100 درصد برآورد شده است.
وی از تلاش نیروهای خدمات رسان و ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد در زلزله های اخیر این استان قدردانی کرد.
** تعداد مصدومان
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه مجروحان زمین لرزه بامداد دوشنبه شهر‌های یاسوج، سی سخت و چیتاب در این استان ترخیص شدند.
جلال پوران فرد اظهار داشت: 114 مصدوم زلزله روز گذشته امداد رسانی شدند که 89 نفر به بیمارستان شهید بهشتی، هشت نفر به بیمارستان امام سجاد و سه نفر به بیمارستان شهدای گمنام انتقال یافتند.
وی تصریح کرد:14 نفر نیز در محل حادثه به صورت سرپایی از سوی امدادگران درمان شدند.
پوران فرد ابراز کرد: امدادگران از نخستین دقایق آغاز زمین لرزه به محل‌های پیش بینی شده اعزام شدند.
وی بیان کرد: 50 نفر از کارکنان فوریت‌های پزشکی با 15 دستگاه آمبولانس کار کمک رسانی به زلزله زدگان را انجام دادند.
از هفته گذشته تاکنون چند مورد زلزله در شهرستان‌های بویراحمد و دنا رخ داده است که بزرگترین زلزله به بزرگی 5.2 ریشتر روز چهارشنبه هفته گذشته در سی سخت اتفاق افتاد.
زلزله چهارشنبه هفته گذشته 139 مصدوم و زلزله بامداد دوشنبه یاسوج 114 نفر مصدوم درپی داشته‌اند.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.