به گزارش ایرنا، محمدجواد کولیوند روز دوشنبه در همایش شوراهای اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در دوگنبدان اظهار داشت: کمیته ای متشکل از مرکز پژوهش مجلس و وزارت کشور به نمایندگی از دولت وجود دارد تا قانون انتخابات شوراها را جمع بندی و به طور اساسی آن را اصلاح کند.
وی افزود: مسئولان مجلس شورای اسلامی و قوانین ریاست جمهوری و خبرگان رهبری شرایطی را به کمیسیون شوراهای اسلامی و امور داخلی کشور در مجلس اعلام کرده اند که در کتاب قانون جامع انتخابات شوراها لحاظ شوند.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کتاب قانون جامع انتخابات شوراها به زودی در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود و حاوی تمامی قوانین در مورد انتخابات شوراها خواهد بود.
کولیوند عنوان کرد: انتخابات شوراها و ریاست جمهوری چالش هایی دارند و هیأت اجرایی هر کدام نیز به طور جداگانه مشخص می شود.
وی ابراز داشت: چینش معتمدان بر روی صندوق های اخذ رأی توسط اعضای هیأت اجرایی انجام خواهد شد اما کار تعیین این هیأت با مشکل مواجه شد.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: کسب جایگاه اصلی شوراها در تصمیم گیری ها نیازمند آسیب شناسی جدی و بدون توجه به احساسات است.
کولیوند اظهار داشت: چنانچه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها چالش های پیش روی خود را بشناسند می توان بخشی را توسط دولت، قسمتی را از سوی مجلس و مقداری را نیز توسط خودشان برطرف کرد.
وی افزود: شوراها در 20 سال گذشته دستاوردهایی داشته اند که باید اعلام شوند و اعضای شوراها نیز خود را در مسیر توسعه قرار دهند.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شفاف سازی و اعلام نحوه عملکرد شوراها ضروری است و به دلیل فقدان تصمیم گیری خارج از حوزه شوراها برخی اتفاقات رخ می دهد.
کولیوند عنوان کرد: یکی از اموری که خارج ار تصمیم اعضای شوراهاست تداخل وظایف با شهرداری ها خواهد بود.
وی ابراز داشت: اعضای شوراها می توانند مشکلات و تحریم های داخلی و خارجی را برطرف کنند.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا سلیقه ای عمل کنند بلکه باید عملکرد آنان بر مبنای قانون باشد زیرا در صورت سلیقه ای عمل کردن هزینه هایی برای جامعه ایجاد خواهند کرد.
کولیوند با اشاره به اینکه انتخاب شهرداران نباید سلیقه ای باشد، اظهار داشت: شوراها موظفند شهردار دارای شرایط را برگزینند و اعضای شوراها نیز می توانند در تمامی حوزه های به جز سیاسی تصمیم گیری کنند.
وی افزود: با وجود آنکه شوراها در قانون اساسی از جایگاه ویژه ای برخوردارند اما در بخش های مختلف از جمله قدرت تصمیم گیری و سیاست های اجرایی با مشکل مواجه هستند.
کولیوند بیان کرد: دولت قول مساعد برای تحقق 2 لایحه شامل لایحه جامع خدمات و لایحه درآمد پایدار شهرداری ها را داده اما هنوز هیچ کدام انجام نشده است.
بیش از 2 هزار عضو شوراهای اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این همایش یک روزه حضور داشتند.
9 اردیبهشت هر سال به نام روز شوراها نامگذاری شده است.
2082/7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.