به گزارش ایرنا دکتر حسن نوروزی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: برنامه ریزی برای ایجاد 970 هزار فرصت شغلی محور برنامه‌های دولت دوازدهم در سال آینده است.
وی با اشاره به وجود بیش از سه میلیون نفر بیکار در کشور بیان کرد: چاره اندیشی برای اشتغال کشور دغدغه اصلی مردم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی است.
وی با یادآوری وجود 700 هزار نفر با درآمد اندک که زیر پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند بیان کرد: کمک به بهبود معیشت اقشار آسیب پذیر همراه با پیشگیری از فشار به کارکنان دولت، دیگر رویکردهای بودجه سال 1397 است که زمینه ساز تحقق وعده انتخاباتی رئیس جمهور می شود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بودجه سال آینده یکی از نظارتی‌ترین بودجه‌های تاریخ ایران است.
نوروزی بیان کرد: افزایش حدود 12 درصدی اتکا به درآمدهای مالیاتی از ویژگی‌های بودجه سال آینده است که هزینه آن از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و محل‌هایی که پایه مالیاتی نداشته‌اند تأمین می‌شود.
وی تأکید کرد: افزایش اتکای دولت به مالیات به هیچ وجه به معنای افزایش مالیات افراد عادی یا تولیدکنندگان نیست بلکه بر اساس مستندات میزان مالیات پرداختی واحدهای تولید از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون سیر نزولی داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های دولت در سال آینده حمایت از افراد بی‌بضاعتی است که زیرپوشش نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیستند.
نوروزی کاهش 10 درصدی اتکا به درآمدهای نفتی را از دیگر ویژگی‌های بودجه سال 1397 دانست و افزود: این امر گامی برای سالم سازی اقتصاد کشور است.
وی توجه به اموری مانند آب، بهبود وضعیت محیط زیست، گردشگری، حمل و نقل ریلی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر نقاط روشن بودجه سال آینده است.
وی با اشاره با اینکه هم اکنون 76 میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت می‌کنند ابراز داشت: حذف یارانه نقدی دهک‌های بالای جامعه از برنامه‌های دولت است که صرفه جویی حاصل از آن و افزایش حامل‌های انرژی برای کمک به رونق تولید هزینه می شود.
کل منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال جاری 5.8 درصد رشد داشته و به 3669 هزار میلیارد ریال رسیده است.
درآمدهای عمومی در لایحه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال قبل 10.6 درصد رشد داشته و به 1925 هزار میلیارد ریال رسیده است.
در لایحه بودجه سال 1397 اعتبارات هزینه‌ای با رقمی معادل 2773 هزار میلیارد ریال، 75.6 درصد از مصارف بودجه کشور را تشکیل می‌دهد.
در لایحه بودجه سال 1397 افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت معادل 10 درصد تعیین شده که در راستای مدیریت هزینه‌های دولت، 2 واحد درصد آن از محل صرفه جویی دستگاه‌های اجرایی تأمین خواهد شد.
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری نوزدهم آذرماه امسال لایحه بودجه سال 1397 کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.