در کنار مشکلات زیاد شهرستان کهگیلویه بزرگ مشکل شلوغی و صف‌های طولانی بیماران جهت ویزیت معضلی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
مردم گاهی جهت درمان و ویزیت به کلینیک‌ها و مطب‌های شخصی پزشکان و متخصصان مراجعه می‌کنند و روند درمان خود را با کمک پزشک مربوطه ادامه می‌دهند و پزشک با ویزیت و معاینه شخص بیمار، وی را جهت رسیدن به بهبودی کمک می‌کند این روندی است که یک بیمار در دهدشت مثل سایر نقاط کشور احیاناً طی می‌کرد.
البته بعد از اجرای طرح تحول سلامت و تجمیع مطب برخی پزشکان و متخصصان این روند دچار مشکلاتی نیز شد.
نباید از خدمات خوب دولت در سیستم جدید درمانی که منجر به کاهش چشمگیر هزینه درمان و داروی بیماران شد چشم پوشی کرد.
در گذشته هزینه عمل، بستری شدن و سایر هزینه‌های بیمارستانی و درمانی بیمار زیاد و گاهی خارج از توان بیمار بوده اساساً با استقرار نظام سلامت این هزینه‌ها به‌شدت کاهش یافت که رضایت عمومی مردم را در پی داشت.
اما زمان معاینه بیمار توسط پزشکان عمومی و متخصص در دهدشت است.
برای اینکه بهتر بتوانیم ضعف عمده برخی پزشکان و متخصصان دهدشت در اختصاص وقت مفید به دیدار خود با بیمار و معاینه وی بپردازیم ابتدا به استانداردهای روز دنیا سپس به میانگین وقتی که در ایران به این امر اختصاص می‌دهند می‌پردازیم.
استاندارد ویزیت در مصوبه تعرفه سال 94 هیئت وزیران برای پزشکان عمومی 15 دقیقه، پزشکان متخصص 20 دقیقه، پزشکان فوق تخصص 25 دقیقه و روانپزشکان نیز 30 دقیقه تعیین شده و این مصوبه به همه مراکز درمانی ابلاغ شده است.
این در حالی است که اغلب پزشکان در مطب خود برای معاینه بیمار این زمان را صرف نمی‌کنند. بررسی‌ها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که بیشترین زمان در مطب پزشکان عمومی و متخصص، حداکثر 10 دقیقه است.
البته در برخی مطب‌های پزشکان عمومی، این مدت به سه تا چهار دقیقه هم می‌رسد و پزشک فقط با گرفتن شرح حال از بیمار، برای او نسخه تجویز می‌کند. همین وضعیت بعضاً در مطب پزشکان متخصص هم مشاهده می‌شود.
یکی از عواملی که نقش بسزایی در موفقیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی ایفا می‌کند، مدت زمان معاینه بیمار توسط پزشک است.
سیستم‌های موفق بهداشتی و درمانی در جهان، تحقیقات گسترده‌ای در زمینه مدت زمان معاینه توسط پزشکان و اثرات آن بر روی کیفیت خدمات ارائه شده و هزینه‌های وارده به سیستم مالی کشور انجام داده‌اند.
این تحقیقات نشان داده است که کوتاهی زمان معاینه بیماران همیشه همراه با پیامدهای وخیم برای بیماران به خصوص بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر فشار خون، بیماری قند و بیماری سرطان است.
همچنین بررسی‌های انجام شده نشان داده‌اند که پزشکانی که وقت کافی برای معاینه بیمارانشان نمی‌گذارند باعث می‌شوند تا با تشخیص‌های غیردقیق یا اشتباه علاوه بر از دست دادن اعتماد و رضایت بیمار، به بسیاری از مشکلات روانی بیماران توجه نکرده، شرح‌حال ناقص‌تری گرفته و کمتر روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها را به بیماران توصیه می‌کنند و در یک کلام، کوتاهی زمان معاینه بیماران سبب نزول کیفیت سرویس درمانی ارائه شده و تحمیل هزینه‌های گزاف به بودجه سلامت کشور می‌شود.
بر اساس گزارش در سال 2011، بیشترین زمان معاینه در ایالات متحده مربوط به رشته‌های تخصصی داخلی مغز و اعصاب، رادیولوژی و متخصص بیهوشی (در کشورهای غربی بیماران قبل از جراحی بایستی توسط متخصص بیهوشی معاینه شوند) با حدود 25 دقیقه یا بیشتر بوده است.
این گزارش نشان داد که پزشکان خانم وقت بیشتری را صرف معاینه بیمارانشان می‌کرده‌اند. در تحقیقی که در سال 2013 در آلمان صورت گرفته است حدود 20 درصد پزشکان بیش از 20 دقیقه را برای ویزیت هر نوع بیماری اختصاص داده‌اند. زمان متوسط معاینه قبل از جراحی توسط متخصصین بیهوشی در آلمان بین 17.5 تا 21 دقیقه بوده است. همچنین زمان میانگین معاینه پزشکان عمومی در بلژیک 15 دقیقه و در سوئیس حدود 16 دقیقه گزارش شده است. میانگین زمان ملاقات بیماران در استرالیا توسط پزشکان عمومی بین 13.5 تا 23 دقیقه بوده است و پزشکان عمومی انگلیسی بیماران خود را در مطب بین 17 تا 24 دقیقه معاینه می‌کنند.
لازم به ذکر است که در دهه 1980 و اوایل دهه 1990 زمان معاینه بیماران در کشورهای اروپایی حدود 10 دقیقه بوده است که با هدف ساماندهی سیستم بهداشتی و درمانی این کشورها با انجام تمهیدات لازم و برنامه‌ریزی، این زمان را به بالای 15 تا 20 دقیقه رسیده و توانسته کیفیت درمان را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهند.
با این حال و با توجه به اختصاص وقتی که پزشکان عمومی در دهدشت و متخصصان در کلینیک به معاینه بیمار اختصاص می‌دهند و با مقایسه آن با استانداردهای روز دنیا و ایران مشاهده می‌شود که روند فله‌ای معاینه بیماران در دهدشت امری ناصواب و غیرقانونی است که متولیان امر باید به این قضیه ورد پیدا کنند.
برای نمونه چطور و بر اساس کدام قاعده و قانونی یک پزشک متخصص در کلینیک‌های درمانی دهدشت در مدت زمان حدود 2 ساعت یعنی 120 دقیقه اگر مفید در نظر بگیریم و پزشک متخصص هیچ استراحتی هم نداشته باشد می‌تواند 60 بیمار را معاینه ودرمان کند.
این تعداد بیمار و یک پزشک متخصص چطور ممکن است در زمان اندکی به تشخیص، درمان و نوشتن ویزیت بپردازد.
در یکی از کلینیک‌های درمانی آزاد در دهدشت پزشک عمومی در کمتر از پنج دقیقه بیمار را معاینه و ویزیت می‌کند و نسخه می‌نویسد.
باید پرسید این زمان اختصاص یافته به معاینه یک مریض را بر اساس کدام معیار و استانداردی طراحی و اجرا می‌کنید.
چرا کلینیک وقتی می‌داند و از قانون نیز خبر دارد که مدت زمان اختصاص وقت برای یک بیمار معین و مشخصی است اقدام به ویزیت بیماران می‌کند.
دریافت کننده: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.