غلام محمد زارعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 300 میلیارد ریال در بودجه سال 1397 برای ساخت سد تنگ سرخ پیش بینی شده است.
وی افزود: در سفر 24 و 25 مرداد سال گذشته رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت به کهگیلویه و بویراحمد نیز 140 میلیارد ریال در بودجه سال جاری به این سد اختصاص یافته بود که جذب شد.
سد تنگ سرخ واقع در روستای تنگ سرخ شهرستان بویراحمد دارای 66 متر ارتفاع، 917 متر طول و 10 متر عرض تاج بوده و حجم مخزن آبگیری آن نیز حدود 200 میلیون مترمکعب در سال است.
عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از مهر سال 1390 آغاز و چند بار نیز دچار وقفه شد و هم اینک نیز 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
25 میلیون مترمکعب از این میزان برای تأمین آب آشامیدنی یاسوج، 42 میلیون مترمکعب برای تأمین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد، 17 میلیون مترمکعب برای تأمین آب صنعتی یاسوج، 72 میلیون مترمکعب برای تأمین آب آشامیدنی شیراز و 33 میلیون مترمکعب نیز برای مصارف زیست محیطی رودخانه بشار یاسوج در نظر گرفته شده است.
تنش آبی مشکل در یافتن منابع آب شیرین برای استفاده بوده که علت ایجاد آن تخلیه منابع آبی است.
سال گذشته 6 شهر کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، مادوان، سوق، دیشموک، چیتاب و لنده دارای تنش آبی بودند که با اقدام هایی از قبیل ساخت مخازن جدید، حفر چاه برای افزایش دبی آب، استفاده از منابع آبی پایدار و نوسازی شبکه های آبرسانی تا مهر سال جاری 2 شهر چیتاب و لنده از تنش آبی خارج شدند.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت حدود 10 درصد ریزش ‌های جوی کشور را دارد.
شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد که سد تنگ سرخ برای تأمین آب آشامیدنی آن پیش بینی شده افزون بر 130 هزار نفر جمعیت دارد.
شهرستان بویراحمد به مرکزیت شهر یاسوج افزون بر 270 هزار نفر جمعیت دارد.
شهرستان دنا به مرکزیت شهر سی سخت نیز با 2 بخش مرکزی و پاتاوه دارای جمعیتی افزون بر 46 هزار نفر است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: مسعود علیزاده
7535/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.